Plannen met speling, spelen met de planning : betrouwbare treindienst door nieuwe planningsnormen.

Auteur(s)
Weeda, V.A. Wiggenraad, P.B.L. & Middelkoop, A.D.
Jaar
Samenvatting

Planning with margins, playing with the planning.Reliable railway service by means of new planning standard. A reliable railway service is important for a sustainable mobility system. Well-considered allocation of margins in the timetable contributes to reliability. In a case study on the Dutch railway line of Utrecht – Den Bosch, the relationships between running time supplements, buffer time and reliability have been investigated using train running data. The current running time standard appears to generate feasible running times for unperturbed train runs. Under the existing headway time standard, however, buffer times between train movements may locally be too small, causing trains to wait for each other. A model has been developed to determine expected additional delays from empirical delay distributions, depen­ding on the buffer time. On that basis, a planning standard is suggested making buffer times and running time supplements interchangeable within reliability constraints. (Author/publisher) Nederlands abstract: Om een rol van betekenis te kunnen spelen in duurzame mobiliteit moet spoorvervoer betrouwbaar zijn. Doordacht gebruik van speling in de dienstregeling draagt daaraan bij. In een casestudy op het baanvak Utrecht – Den Bosch zijn met meetgegevens van de werkelijke treindienst de relaties tussen rijtijdtoeslag, buffertijd (in opvolgtijden) en betrouwbaarheid onderzocht. De huidige norm voor rijtijdtoeslag blijkt haalbare rijtijden op te leveren voor treinen die onderweg niet gehinderd worden. De bestaande norm voor opvolgtijden leidt echter lokaal tot weinig buffertijd tussen treinbewegingen, waardoor treinen soms op elkaar moeten wachten. Er is een model ontwikkeld dat uit empirische vertragingsverdelingen de verwachte hinder bepaalt afhankelijk van de buffertijd. Op basis daarvan wordt een suggestie gedaan voor een planningsnorm die buffertijd en rijtijdtoeslag uitwisselbaar maakt binnen de randvoorwaarde van betrouwbaarheid. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

6 + 12 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20051732 c11 ST (In: ST 20051732 [electronic version only])
Uitgave

In: Duurzame mobiliteit : hot or not ? : 32ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Antwerpen, 24 en 25 november 2005, deel 3, p. 831-847, 4 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.