Procesevaluatie campagne fietsverlichting. Onderzoek in opdracht van Dienst Publiek en Communicatie, ten behoeve van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Auteur(s)
Steinhaus-Karelse, D. & Weijden, M. van der
Jaar
Samenvatting

Evenals in 2011 is in 2012 de campagne ‘Fietsverlichting’ uitgevoerd door de Fietsersbond, in samenwerking met diverse stakeholders. De uitvoering door de Fietsersbond vormt voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu de aanleiding om het campagneproces te evalueren. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil inzicht in het procesverloop en verbeterpunten voor de toekomst. MARE Research heeft hiertoe in december 2012 een evaluatieonderzoek uitgevoerd. Het onderzoek vond plaats door middel van n=6 face-to-face interviews en n=6 telefonische interviews met de betrokken stakeholders bij campagne ‘Fietsverlichting’. De hoofddoelstelling van dit onderzoek is inzicht verkrijgen in de mate van tevredenheid van de stakeholders. Dit betreft de wijze waarop de campagne tot stand is gekomen, is georganiseerd en is vormgegeven. De subdoelstellingen luiden als volgt: 1. Inzicht in communicatie en afstemming: ??In hoeverre is er voldoende en op het juiste moment overleg en afstemming geweest tijdens het gehele proces? ??In hoeverre zijn stakeholders gestimuleerd om op actieve wijze deel te nemen aan de campagne? 2. Inzicht in organisatie, beleid en samenwerking: ??In hoeverre zijn de stakeholders naar tevredenheid voorzien? ??In hoeverre is het materiaal op tijd ontvangen en in de juiste aantallen? ??Hoe beoordeelt men de inzet van de Fietsersbond als trekker van de campagne? ??In hoeverre is de werkwijze rond de campagne werkbaar? ??Hoe wordt de samenwerking tussen de stakeholders ervaren? ??In hoeverre wordt er een toegevoegde waarde ervaren van de gezamenlijke aanpakten opzichte van een individuele aanpak? 3. Inzicht in het gehele proces en de toekomst: ??In hoeverre zijn er specifieke positieve punten te benoemen, of punten die juist beter kunnen? ??Indien van toepassing, in hoeverre zijn er zaken (positief of negatief) anders verlopen in vergelijking met de voorafgaande jaren? ??In hoeverre zijn er in de beleving van de stakeholders ontwikkelingen in de keten geweest die relevant zijn voor de effecten op de campagne? ??Welke aspecten moeten in de toekomst behouden blijven? ??Wat moet anders in de toekomst (verbeterpunten)? ??In hoeverre denkt men volgend jaar weer bij de campagne betrokken te zijn en in welke mate of welke rol? Centraal staat het proces rondom de campagne. De communicatiecampagne van ‘Fietsverlichting’ en het effect daarvan is buiten beschouwing gelaten. Ten eerste wordt het campagneproces op de algehele waardering beschreven. Dit gedeelte gaat in op de organisatie, het beleid en de samenwerking. Vervolgens wordt puntsgewijs ingegaan op de communicatie en afstemming. De resultaten worden afgesloten met een blik op de toekomst, waarin de wensen en verwachtingen van de betrokken stakeholders staan beschreven. Het rapport sluit af met de belangrijkste conclusies en aanbevelingen. Dit hoofdstuk beantwoordt daarbij de hoofddoelstelling. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

6 + 0 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20140090 ST [electronic version only]
Uitgave

Amsterdam, MARE Research, 2013, 23 p.; Projectnummer: EP030050 / Referentie: 3677709

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.