Ranking and selecting dangerous accident locations : correcting for the number of passengers and Bayesian ranking plots.

Auteur(s)
Geurts, K. Wets, G. Brijs, T. Karlis, D. & Vanhoof, K.
Jaar
Samenvatting

In Flanders (Belgium), approximately 1014 accident locations are currently considered as ‘dangerous’. These ‘dangerous’ accident sites are selected by means of historic accident records for the period 1997-1999. More specifically; a combination of weighting values, respectively 1 for each light injury, 3 for each serious injury and 5 for each deadly injury (1_3_5), is used to rank and select the most dangerous accident locations. In the first part of this paper a sensitivity analysis is performed to investigate the influence of the number of passengers on the ranking of the accident locations. Secondly, the use of Bayesian ranking plots in order to visualize the probability that a location will be ranked as dangerous, based on estimates from a hierarchical Bayes model is evaluated. Results show that giving weight to the severity of the accident instead of to all the injured occupants of the vehicle does have important consequences for the selection and ranking of dangerous accident locations. Government should therefore carefully decide whether to rank accident locations by means of the severity of the accident or the severity of the injured occupants. Secondly, probability plots can provide policy makers with an graphical instrument to select dangerous road locations on a statistically sound basis. (Author/publisher) Nederlandse samenvatting: In Vlaanderen worden momenteel ongeveer 1014 ongevallenlocaties als ‘gevaarlijk’ beschouwd. Deze gevaarlijke plaatsen of zogenoemde ‘gevaarlijke punten’ worden geselecteerd op basis van hun historische ongevallendata voor de periode 1997_1999. Meer bepaald wordt een combinatie van gewichten gebruikt om de gevaarlijke ongevallenlocaties te rangschikken en te selecteren: respectievelijk 1 voor elke licht gewonde, 3 voor elke zwaar gewonde en 5 voor elke dode (combinatie 1_3_5). In het eerste deel van dit rapport wordt een sensitiviteitsanalyse uitgevoerd om te onderzoeken welke impact het aantal passagiers in een voertuig heeft op de rangschikking van ongevallocaties. In het tweede deel van dit onderzoek wordt het gebruik van Bayesian ranking plots onderzocht om de kans dat een locatie als gevaarlijk wordt gerangschikt (geschat uit een hiërarchisch Bayesiaans model) visueel voor te stellen. Resultaten tonen aan dat het toekennen van gewichten aan de ernst van het ongeval in plaats van aan alle gewonde inzittenden een belangrijk effect heeft op de selectie en rangschikking van gevaarlijke ongevallocaties. De overheid moet dan ook zorgvuldig beslissen of ze locaties willen rangschikken aan de hand van de ernst van het ongeval of de ernst en het aantal van alle gewonde inzittenden. Verder kunnen ranking plots gebruikt worden door het beleid om aan de hand van een grafisch instrument gevaarlijke ongevallocaties te selecteren op basis van een statistisch onderbouwde methode. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store…

Publicatie aanvragen

10 + 8 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
C 30524 [electronic version only]
Uitgave

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid bij Stijgende Mobiliteit, 2004, 18 p., 14 ref.; Rapportnummer RA-2004-43

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.