Binnen de Rijkswaterstaat wordt al geruime tijd aandacht besteed aan rationeel wegbeheer. Hierbij speelt het verkeerstechnische aspect een belangrijke rol, onder meer bij de inventarisatiefase en het weegsysteem. Er bestaat nog onvoldoende inzicht in de wijze waarop de verschillende verkeerstechnische aspecten moeten worden meegenomen in een systeem van rationeel wegbeheer. Daarom is besloten een onderzoek, voornamelijk onder de buitenlandse literatuur, in te stellen. De gevonden onderzoeksresultaten zouden ondersteuning kunnen bieden bij het opzetten van een systeem van rationeel wegbeheer in Nederland, waarin de verkeerstechnische aspecten worden meegenomen. In dit literatuur onderzoek gaat het vooral om de volgende vragen: - welke systemen van rationeel wegbeheer, waarbij het verkeestechnische aspect wordt meegenome n, worden in het buitenland toegepast? - welke verkeerstechnische aspecten worden meegenomen, op welke wijze en waarom? - welke invloed heeft de onderhoudstoestand van de verschillende wegelementen, op de vast te stellen criteria? (Author/publisher)
Samenvatting