Ten behoeve van het onderzoek naar geo-marketing in het openbaar vervoer zijn gegevens verzameld over regelmatige verplaatsingen vanuit de woning. Het paper beschrijft de eerste resultaten van deze gegevensverzameling die uitgevoerd is in Noord-Holland. Er wordt aandacht besteed aan de definitie van regelmatige verplaatsingen, het aandeel dat regelmatige verplaatsingen inneemt in het totale aantal verplaatsingen van individuen, de kenmerken van regelmatige verplaatsingen en de mogelijkheden om de regelmatige verplaatsingen over te zetten naar het openbaar vervoer. Het blijkt dat regelmatige verplaatsingen in het totale aantal verplaatsingen van individuen een aandeel hebben van meer dan 50 procent. Regelmatige verplaatsingen worden meestal gemaakt voor het verplaatsingsmotief “werken”. Het meest voorkomende vertrektijdstip vanaf de woning ligt tussen 7.00 en 9.00 uur. De auto is de meest voorkomende vervoerswijze bij een regelmatige verplaatsing. Ongeveer een derde van de regelmatige verplaatsingen zou volgens de respondenten ook met het openbaar vervoer gemaakt kunnen worden. (Author/publisher)
Samenvatting