Witteveen+Bos heeft in opdracht van Rijkswaterstaat Oost-Nederland een modelstudie uitge-voerd naar de mogelijkheid om verkeerslichten gericht in te zetten om hun doelstellingen uit het Gebiedsgericht Benutten te halen. Om de verkeersproblemen rond de A12 in de regio Liemers aan te pakken worden de verkeerslichten bij de aansluitingen Zevenaar, Duiven en Westervoort centraal aangestuurd en worden ze gebruikt als een vorm van toeritdosering. Op basis van de actuele verkeerssituatie en rekening houdend met de regelstrategie en het referen-tiekader wordt door de regeltacktiekenmodule (RTM) continu de meest geschikte verkeersre-geling ingeschakeld. Hierbij kan de RTM bij elke aansluiting kiezen uit 3 varianten: de nor-male ‘standaard’ regeling, ‘knijpen’ en ‘spuien’. Uit de modelstudie met het microsimulatiemodel VISSIM blijkt dat de ontworpen netwerkstu-ring een sterk positief effect heeft op de doorstroming in de Liemers, met name voor de A12 maar ook voor de wachtrijen op het onderliggend wegennet. De reistijd van de automobilisten vanuit de kernen Zevenaar en Duiven naar Arnhem zijn in het drukste deel van de ochtend-spits maar liefst 25% afgenomen. Het totaal aantal voertuigverliesuren in de ochtendspits tus-sen 6:00 en 10:00 is met gemiddeld 200 uur afgenomen van 1.350 naar 1.150 (-15%). (Author/publisher)
Samenvatting