Regionaal beleidsplan 1997 Regiopolitie Groningen.

Auteur(s)
Regiopolitie Groningen
Jaar
Samenvatting

In het voorjaar van 1996 heeft het Regionaal College haar voornemens voor regionaal politiebeleid vervat in het Concept Regionaal Beleidsplan 1997. Dit document heeft als leidraad gediend bij de totstandkoming van de districtelijke jaarplannen voor 1997. In deze J 0aarplannen staan dus niet alleen de concrete uitwerkingen van het lokale niveau, maar is ook verwoord wat men voor regionaal beleid in het eigen district gaat voeren. Dit Regionale Beleidsplan 1997 is het uiteindelijke document, op grond waarvan Regiokorps Groningen als geheel mag worden aangesproken. Het is vastgesteld door het Regionaal College in oktober 1996. Een nieuwe ontwikkeling ten opzichte van voorgaande jaren is de realisering van de koppeling beleid-middelen. In de komende periode zal voor het eerst het te formuleren beleid niet alleen worden uitgedrukt in beleidsdoelstellingen. maar zoveel mogelijk tevens in termen van in te zetten middelen. Omdat onze middelen voor veruit het grootste deel bestaat uit personeelskosten, dus uren, zal bij elk beleidsonderdeel worden ingevuld welke inspanningsverplichting de politie hieraan verbindt. Deze inspanningsverplichting wordt uitgedrukt in hetzij politie producten als aantal p.v.'s. controles, opgeloste zaken etc, hetzij in aantal te besteden uren. Daarbij vermelden we tevens de hieraan gekoppelde resultaatverwachtingen. Nu veronderstelt het formuleren van resultaatverwachtingen kennis omtrent de effecten die uitgaan van politieoptreden en dan nog liefst in meetbare termen. Die kennis is niet onmiddellijk voorhanden. Wel wil de politie op den duur aan het bevoegd gezag en de samenleving verantwoorden wat zij zal gaan doen (respectievelijk heeft gedaan) aan de veiligheid in onze regio. In de beleidsnota Integraal Veiligheidsbeleid vraagt de regering het lokale bestuur de regie te voeren over het integrale veiligheidsbeleid. De verschillende elementen die hierin voorkomen keren alle terug in de taakonderdelen van de politie: pro-actie. preventie, preparatie, repressie en nazorg. Het is vanzelfsprekend dat de politie in vele taakvelden van het integraal veiligheidsbeleid haar bijdrage levert onder de regie van dat lokale bestuur. Hoe deze regie wordt gevoerd is een volstrekte verantwoordelijkheid van het lokaal bestuur (de burgemeester, B & W en gemeenteraad), wat het aandeel van de politie daarbij is, is de volstrekte verantwoordelijkheid van de driehoek, die overigens bij ons op districtelijk niveau is samengesteld. Intussen wordt alom onderschreven dat de politie niet de enig verantwoordelijke is voor het veiligheidsniveau in de samenleving. In ieder geval twee andere betrokken strategische partners zijn voor ons als politie essentieel als bevoegd gezag: het openbaar ministerie en het bestuur. Met deze laatste partner heeft de politie een relatie via de lokale driehoek en het Regionaal College, nl. met de burgemeester. De burgemeesters van onze regio, waaronder ook de korpsbeheerder, vormen - samen met de hoofdofficier van justitie - ook het bevoegd gezag van de politie. Maar daarnaast is het lokaal bestuur in de vorm van de gemeenteraad en het College van B&W ook een essentiële partner in de zorg voor veiligheid. We kunnen nu al - na een jaar ervaring opdoen met het Planning & Control Systeem (PCS) - onze bijdrage aan het Integrale Veiligheidsbeleid zichtbaar en controleerbaar te maken. De bijdragen van de andere partners hieraan kunnen per definitie niet door middel van dit Regionaal Beleidsplan worden vastgesteld, omdat het Regionaal College niet het orgaan is, dat hierover beslist. Daarover beslist het bestuur van die andere partners. In twee van de vijf districtelijke jaarplannen heeft de politie niet alleen zichtbaar gemaakt wat haar inspanningsverplichtingen zullen zijn in het komend jaar. Met de andere partners (bestuur en OM) is in de afgelopen maanden nauw overleg geweest en onderhandeld. De inspanningen van deze andere partners zijn ook duidelijk geformuleerd. Dat maakt het eenvoudiger om straks bij de uitvoering elkaar hierop te kunnen aanspreken en bij succes van de inspanningen de roem te kunnen delen. Regiopolitie Groningen staat voor een integrale aanpak van veiligheidsproblemen. Daarnaast is Integraal Veiligheidsbeleid een gezamenlijke verantwoordelijkheid, waarbij het bestuur de regie dient te voeren. Dat de politie hierin initiatieven neemt doet hieraan niets af. Eén adder onder het gras dient hier niet onvermeld te blijven: het zichtbaar maken van de in te zetten capaciteit maakt het politiebeleidsplan 1997 doorzichtiger dan tevoren. Daarmee kan tevens blijken dat de verzamelde wensen van het bevoegd gezag (regionaal niveau èn districtelijk niveau) de beschikbare 100% gaan overschrijden. In dat geval zal het bevoegd gezag bepaalde keuzes moeten maken, bijvoorbeeld minder bureau-openstelling ten gunste van meer toezicht, minder aandacht voor het milieu ten gunste van meer verkeerscontroles etc. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

2 + 2 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
970123 ST [electronic version only]
Uitgave

Groningen, Regiopolitie Groningen, 1996, 16 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.