Regionale BenuttingsVerkenner

verantwoorde keuzes voor een betere bereikbaarheid. Bevat
Auteur(s)
Taale, H. & Westerman, M.
Jaar
Samenvatting

De Regionale BenuttingsVerkenner (RBV) is een gebruiksvriendelijk computerprogramma dat wegbeheerders ondersteunt bij het opzetten van gezamenlijk, regionaal netwerkmanagement. Met de RBV is het mogelijk de verkeerssituatie in een regio te visualiseren, de grote lijnen van het gezamenlijke beleid uit te zetten en de effecten van (pakketten van) maatregelen door te rekenen. Het programma sluit daarbij steeds aan op de methode Gebiedsgericht Benutten. Voor elke stap uit het Werkboek Gebiedsgericht Benutten biedt de RBV praktische ondersteuning. Bijvoorbeeld het intekenen van regelstrategieën in een gebied en het invoeren van referentiekaders. Vervolgens vergelijkt het programma de feitelijke situatie met de gewenste situatie in de referentiekaders en berekent het zo de knelpunten, die je vervolgens kunt analyseren. De effecten van de oplossingsrichtingen (services) en de maatregelen die in Gebiedsgericht Benutten workshops worden aangedragen, kan de RBV in dezelfde workshop berekenen. Om de services en maatregelen in te voeren, maakt het programma gebruik van voorgedefinieerde iconen. Overigens moet de RBV wel altijd eerst worden gevuld met de verkeers- en netwerkgegevens van de betreffende regio. Het dynamische verkeersmodel MARPLE (Model for Assigment and Regional PoLicy Evaluation) vormt het ‘rekenhart’ van de RBV. De Adviesdienst Verkeer en Vervoer heeft dit model ontwikkeld; het richt zich specifiek op ‘sketch planning’. De RBV is immers bedoeld om inzicht te krijgen in de effectiviteit van de aanpak voor regionaal verkeersmanagement die door de samenwerkende wegbeheerders is uitgewerkt. Dat inzicht moet een goede onderbouwing hebben, onder meer om de betrokken bestuurders te overtuigen. Overigens is een grote nauwkeurigheid ‘tot op drie cijfers achter de komma’ in dit stadium nog niet nodig. Daarom biedt het verkeersmodel MARPLE - en daarmee de RBV - die ook niet. Het voordeel is duidelijk: het verkeersmodel kan in korte tijd en tegen weinig kosten worden gebouwd. Het is bovendien mogelijk het toe te passen op regionale schaal, met gemeentelijke, provinciale en rijkswegen. En het maakt de RBV uiterst snel; de verwachting is dat het doorrekenen van een groot wegennet tien tot vijftien minuten kost. In een later stadium van het project kunnen weer wél heel nauwkeurige berekeningen nodig zijn, voor bijvoorbeeld een studie naar de precieze werking van een benuttingsmaatregel op een bepaalde locatie. Voor dat doel zijn dynamische verkeersmodellen als Aimsum, Paramics, Integration en Vissim beschikbaar. Voor het doorrekenen van verkeers- en vervoersplannen – op provinciaal, regionaal en gemeentelijk niveau - en voor verkenningen en planstudies zijn ‘traditionele’ statische modellen het meest geschikt. De interface van de RBV is gemaakt op basis van het door Goudappel Coffeng ontwikkelde software pakket OmniTRANS. De bediening van het programma is hierdoor zeer eenvoudig en overzichtelijk. Een eerste versie van de RBV is uitgebreid getest in negen verschillende praktijktoepassingen. Alle ervaringen zijn inmiddels verwerkt in de definitieve RBV. Bijkomend doel van de pilot was om alle in dynamische modellen gespecialiseerde adviesbureaus uitgebreid ervaring te laten opdoen met het ‘vullen’ van het programma. Deze negen adviesbureaus kunnen ondersteuning bieden bij het vullen van de RBV. Daarnaast hebben alle verkeerskundige adviesbureaus in Nederland voldoende kennis van de RBV om te helpen bij het toepassen van het programma in Gebiedsgericht Benuttenprojecten.(Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20050096 ST [electronic version only]
Uitgave

Rotterdam, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV, 2004, 6 + 43 p. + CD-ROM

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.