A regression model with ARIMA errors to investigate the frequency and severity of road traffic accidents.

Auteur(s)
Van den Bossche, F. Wets, G. & Brijs, T.
Jaar
Samenvatting

In this paper, models are developed to explain and forecast the frequency and severity of accidents in Belgium. The objective of this study is to enhance the understanding of the developments in road safety by studying the impact of various explanatory variables on traffic safety. It is investigated whether the number of accidents and victims is influenced by weather conditions, economic conditions and policy regulations. The model is used to predict the frequency and severity of accidents for a 12-months out-of-sample data set. Monthly Belgian data from January 1974 to December 1999 are used in the model, and predictions are made for the year 2000. Using a regression model with ARIMA errors, the impact of variables on aggregate traffic safety is quantified and at the same time the influence of unknown factors is captured by the error term. The results show a significant effect of weather conditions and laws and regulations on traffic safety, but there seems to be negligible statistical impact of economic conditions. The model can easily be used to forecast traffic safety, as can be seen from the reasonably good fit obtained on a 95% confidence level. (Author/publisher) Dutch abstract: In dit rapport worden modellen voorgesteld die kunnen gebruikt worden om de frequentie en de ernst van ongevallen in België te verklaren en te voorspellen. Het doel van de studie is de uitbreiding van de kennis over de ontwikkelingen in verkeersveiligheid, en dit door het in kaart brengen van de impact van verschillende verklarende factoren. Meer specifiek wordt nagegaan of het aantal ongevallen en slachtoffers beïnvloed wordt door het weer, de economische toestand en de wetgeving. Belgische maandelijkse gegevens van januari 1974 tot december 1999 werden gebruikt om het model op stellen. Het model werd gebruikt om 12 voorspellingen te maken van de frequentie en de ernst van ongevallen voor het jaar 2000. Met behulp van een regressiemodel met ARIMA foutenterm wordt de impact van verschillende verklarende variabelen op de geaggregeerde verkeersveiligheid gekwantificeerd. Tegelijk wordt de invloed van niet gekende factoren opgevangen door de structuur in de foutenterm. De resultaten tonen een significant effect van het klimaat en de wetgeving, maar de impact van de economische condities blijkt statistisch verwaarloosbaar. Het model leent zich uitstekend voor de voorspelling van de verkeersveiligheid, zoals blijkt uit de vrij goede fit die werd bekomen op een 95% significantieniveau. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store…

Publicatie aanvragen

6 + 4 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
C 28563 [electronic version only]
Uitgave

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid bij Stijgende Mobiliteit, 2004, 21 p., 26 ref.; Rapportnummer RA-2004-35

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.