Rekenen met beleid : anders omgaan met verkeersmodellen.

Auteur(s)
Martens, M. Berveling, J. Francke, J. & Jong, M. de
Jaar
Samenvatting

De huidige verkeersmodellen zijn vaak onnodig complex, bewerkelijk en onvoldoende transparant. Om beter aan te sluiten op de behoeften van beleidsmakers schetst het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) voor de komende jaren drie belangrijke uitdagingen. Voor de juiste beslisinformatie is het nodig de modellen te vereenvoudigen, de kwaliteit beter te borgen en de uitkomsten duidelijker te presenteren. Voor elke uitdaging zijn de beleidsopties in kaart gebracht om anders om te gaan met verkeersmodellen. Dit staat in het rapport ‘Rekenen met beleid’ van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Op verzoek van het directoraat-generaal Mobiliteit van het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft het KiM onderzoek gedaan naar het gebruik van verkeersmodellen in beleidsprocessen en de behoeften van de beleidsmakers aan verbeteringen. Het aanpassen van verkeersmodellen vraagt volgens het KiM ook om een andere governance van modelontwikkeling. Kortom, om meer sturing. Dit kan door de instelling van een permanente stuurgroep waar de gebruikers van modelresultaten de handen ineenslaan en helder verwoorden wat zij van de verkeersmodellen verwachten. (Author/publisher) English title: Calculating with policy. English abstract: Current traffic models are unnecessarily complex, labour-intensive and insufficiently transparent. In order to better serve the needs of policymakers, the KiM Netherlands Institute for Transport Policy Analysis outlined three important challenges in the years ahead. To arrive at the proper information needed for taking policy decisions, the models need to be simpler, their quality better guaranteed, and the outcomes presented in a straightforward manner. The policy options for each challenge are then mapped in order to allow for alternate approaches to traffic models. These conclusions are included in KiM’s ‘Calculating with policy’ report. At the request of the Ministry of Infrastructure and the Environment’s Directorate-General for Mobility, KiM studied the use of traffic models in policy processes and ways of better serving the needs of policymakers. According to KiM, adapting traffic models also requires another type of governance for model development. In short, more control is required. This could be achieved by setting up a permanent steering group in which the users of model results collaborate and clearly state what they expect from traffic models. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20102127 ST [electronic version only]
Uitgave

Den Haag, Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid KiM, 2010, 64 p., 23 ref.; KiM-10-A13 - ISBN 978-90-8902-080-2

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.