Ontruimingstijden zijn de basis voor de verkeersveiligheid bij verkeerslichten. Deze publicatie beschrijft de methode en de uitgangspunten om ontruimingstijden van verkeersregelinstallaties te berekenen. Bovendien bevat de richtlijn aandachtspunten voor de toepassing ervan en uitgebreide voorbeelden. De publicatie vervangt CROW-publicatie 111 uit 1996. De belangrijkste verschillen met de oude publicatie zijn: * Aangepaste paramaters en aanvullende informatie over snelheden en versnellingen; * Nieuwe informatie voor het bepalen van de af- en oprijafstand; * Aandacht voor oprijdend verkeer dat maatgevend is voor de afrijtijd; * Extra voorbeelden van meetmethoden en voorbeelden voor het bepalen van de ontruimingstijd; en * Informatie over locatiespecifieke omstandigheden en dossiervorming. (Author/publisher) Clearance times necessary for clearing junctions, are an important safety factor in the functioning of traffic control systems. Therefore it is crucial that the correct clearance times are programmed. The aim of the guideline is to provide highways authorities with an aid when calculating clearance times and also to assist in weighing up the factors of capacity against safety for intersections where traffic control systems are applied. A second aim is that the guideline may serve as a yardstick for the degree of care taken by the highways authority in disputes where accidents have occurred.
Samenvatting