Rijopleiding en verkeersveiligheid. Eindverhandeling voorgedragen tot het bekomen van de graad Licentiaat aan de Universiteit Hasselt.

Auteur(s)
Juvyns, C.
Jaar
Samenvatting

Verkeersveiligheid is een ontzettend actueel onderwerp. België is een van de slechtst scorende landen hieromtrent binnen de Europese Unie. Ook al is het aantal verkeersdoden de voorbije jaren al flink gedaald, toch hebben we nog een lange weg voor de boeg. Er zijn verscheidene mogelijke oorzaken voor deze verkeersongevallen. De auteur is echter van mening dat verkeersveiligheid een continu proces is, waaraan iedereen iedere dag kan werken. In deze eindverhandeling wordt daarom onderzocht of er een verschil bestaat tussen het aantal ongevallen dat iemand veroorzaakt en de genoten rijopleiding van deze persoon. Vaak wordt immers gezegd dat een professionele rijopleiding de beste is, maar is dit wel werkelijk zo? Eerst wordt het probleem geschetst van de verkeersveiligheid in België en in Europa, maar ook meer in het bijzonder in de stad Antwerpen. De auteut bestudeert enkele tabellen in verband met het aantal ongevallen in België ten opzichte van de andere Europese landen. Daarna wordt de Belgische verkeersongevallen meer in detail bekeken. Zo wordt nagegaan of er een verband bestaat tussen het aantal verkeersongevallen en de maand waarin ze zich voordoen. Tevens wordt het aantal ongevallen bestudeerd naar het tijdstip waarop ze gebeuren, namelijk tijdens het weekend of tijdens de week en door de dag of ’s nachts. Vervolgens wordt ook gekeken naar de leeftijd en de aard van de weggebruikers van Belgische verkeersslachtoffers. Voor de stad Antwerpen wordt het aantal verkeersslachtoffers bekeken naar de ernst van de verwondingen die ze opliepen bij dat ongeval. Daarnaast worden de resultaten van een enquête onder de Antwerpse burgers beschouwd over de redenen die zij denken dat van belang zijn bij het veroorzaken van een verkeersongeval. Gezien het onderwerp van deze eindverhandeling worden nadien enkele data bestudeerd in verband met rijbewijzen in België en eveneens in de stad Antwerpen. Zo wordt het ontstaan van het Belgische rijbewijs beschreven. Al is het hierbij belangrijk dat er nog voortdurend wijzigingen zullen zijn in het proces waardoor het mogelijk wordt een rijbewijs te behalen. Specifiek voor de stad Antwerpen wordt het aantal inwoners van deze stad bekeken die over een rijbewijs beschikken en het soort rijbewijs dat ze bezitten. Verder wordt het literatuuronderzoek afgesloten met het zoeken naar mogelijke oorzaken voor het plaatsvinden van verkeersongevallen. De auteur probeert deze oorzaken op basis van eerder gedaan onderzoek te staven. Het is immers niet zo dat een gebeurtenis die velen als oorzaak van een ongeval percipiëren ook echt een invloed blijkt uit te oefenen op het gebeuren van een verkeersongeval. Daarna wordt een praktijkstudie uitgevoerd. Die is gebaseerd op data die de auteur ter beschikking werden gesteld door de Lokale Politie Antwerpen. Het betreft de ongevallendata van de periode 2000 tot en met 2005. Met behulp van deze data werd vooreerst een regressiemodel opgesteld dat de letselernst van een ongeval tracht te verklaren. Zo zullen immers vele verschillende variabelen de ernst van de verwondingen van betrokkenen bij een verkeersongeval beïnvloeden. Om tot dit regressiemodel te komen, was het nodig eerst een aantal bewerkingen op de data uit te voeren. Daarnaast stelde de Lokale Politie Antwerpen ook een steekproef van 174 data ter beschikking betreffende de rijopleiding. Die data bevatten de rijbewijshistoriek voor de autobestuurder betrokken bij het ongeval. Hierdoor kon een ander regressiemodel worden opgesteld, na de nodige bewerkingen op de data uit te hebben gevoerd. Dit regressiemodel maakt het mogelijk om de invloed van de rijopleiding op de letselernst van een ongeval te bepalen. De regressiemodellen die werden opgesteld, zijn binomiale logistische regressiemodellen. Ze werdensteeds uitgewerkt met het statistische programma SPSS 14. Tot slot vindt de auteur het na dit onderzoek belangrijk om te stellen dat verkeersveiligheid een thema is waaraan men constant zal moeten blijven werken. Het is immers zo dat er steeds weer opnieuw gezocht zal moeten worden naar de beste manieren om verkeersveiligheid te bevorderen. De techniek om personen betrokken in een ongeval te beschermen, zal in de toekomst immers waarschijnlijk ook nog sterk veranderen. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

1 + 4 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20090277 ST [electronic version only]
Uitgave

Hasselt, Universiteit Hasselt, 2007, 287 p., ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.