Risicoanalyse van doortochten : verkeersveiligheid in de bebouwde omgeving : een literatuurstudie.

Auteur(s)
Hout, K. van Dreesen, A. & Cuyvers, R.
Jaar
Samenvatting

This report is the first part of a risk-analysis concerning the Flemish regional roads inside the built-up environment. First we give a rough sketch of the traffic safety situation on these roads. The built-up environment is characterized by a great road risk (accidents per km road length). Fortunately the seriousness is low compared to road types outside the built-up environment. Next we look into the elements that describe the built-up environment. These can be grouped into a number of scale levels: throughroads as part of a broader surrounding, the throughroad as a whole, the cross section of the throughroad and the throughroad as a sequence of specific locations. Then there are some characteristics that can be hardly categorised. This classification is the basis for the further arrangement of the report. For every scale level a chapter is spent to the traffic safety effects of the different characteristics and solutions. The international literature is screened with this purpose. When available guide numbers for the road design are included. These are however rather rare and often only qualitative. Often they are obtained based on other considerations as e.g. comfort as well. On some of the elements the literature provides rather great consensus. For other characteristics however it is far from clear what the safest solution is. Furthermore the research is often fragmented and exemplary and isn't repeated elsewhere. Road and environment characteristics with a (possible) important impact on traffic safety are intersection density and the number of (private) entrances. The parking situation is an other important factor. Only parking along the roadside can be tolerated on roads with a speed limit exceeding 30 km/h. A parking prohibition near intersections and crossings is also favourable for traffic safety. Vulnerable road users deserve special attention. A great deal of the papers concern this group of road users. A better visibility and attentiveness (of all road users) are positively related to traffic safety. Several solutions are available. From these papers we learn that there is hardly such a thing as the best solution. The best solution is indeed strongly influenced by the circumstances (surroundings, road users). The question remains e.g. if bicyclists should be mixed with motorised traffic or not. This depends on e.g. the type of bicyclist: An experienced bicyclist behaves differently compared to the unexperienced young cyclist or the elderly bicyclist with limited capabilities. It is clear however that they are kept in the visual range of the motorist. Two way cycle paths are not done in the built-up environment. Foot paths on the other hand are (practically) always considered appropriate. A wide median increases the traffic safety for crossing pedestrians. There are a great number of crossing facilities available for pedestrians. The safest solution depends on the specific circumstances. Visibility and attentiveness are again keywords. Crossings near intersections should be situated as close to the crossing road as possible. (Author/publisher) Nederlands abstract: Dit rapport is het eerste deel van een risico-analyse van de Vlaamse gewestwegen binnen de bebouwde kom. Eerst schetsen we kort de toestand van de verkeersveiligheid op de Vlaamse gewestwegen binnen de bebouwde kom. De bebouwde kom wordt gekenmerkt door een groot wegrisico (ongevallen per km weglengte). Gelukkig is de ernst laag in vergelijking tot wegtypen buiten de bebouwde kom. Vervolgens gaan we na welke elementen de bebouwde omgeving omschrijven. Deze kunnen in een aantal schaalniveaus gegroepeerd worden: de doortocht in een ruimere omgeving, de doortocht als geheel, het dwarsprofiel van de doortocht en de doortocht als aaneenschakeling van puntlocaties. Daarnaast zijn er nog een aantal kenmerken die moeilijk kunnen worden gevat in deze indeling. Deze indeling vormt de basis voor de indeling van het rapport. Per schaalniveau wordt een hoofdstuk besteed aan de verkeersveiligheideffecten van de verschillende kenmerken en ingrepen. Hiertoe wordt de internationale literatuur geraadpleegd. Waar mogelijk worden ook richtcijfers voor de weginrichting meegegeven. Deze zijn echter eerder beperkt in aantal en vaak ook enkel kwalitatief. Bovendien worden ze vaak bekomen vanuit andere overwegingen zoals comfort. Over sommige elementen bestaat vrij grote eensgezindheid in de literatuur, voor andere kenmerken is het veel minder duidelijk wat de meest veilige oplossing is. Bovendien is het onderzoek vaak fragmentarisch en exemplarisch en wordt het elders niet herhaald. Weg- en omgevingskenmerken met een (mogelijk) belangrijke impact op de verkeersveiligheid zijn de kruispuntdichtheid en het aantal (particuliere) inritten. Daarnaast is de ook de parkeersituatie van belang. Enkel langsparkeren wordt mogelijk geacht langs wegen waar meer dan 30 km/h gereden wordt. Ook een uitbreiding van het parkeerverbod nabij kruispunten en oversteekplaatsen is gunstig voor de verkeersveiligheid. Bijzondere aandacht verdienen de zachte weggebruikers. Een groot aantal studies houdt zich bezig met deze groep weggebruikers. Positief voor de veiligheid zijn een verbeterde zichtbaarheid en een verhoogd attentieniveau (van alle weggebruikers). Hiervoor bestaan diverse oplossingen. Uit deze studies leren we ook dat er zelden zoiets als de beste oplossing bestaat. De beste oplossing is immers sterk afhankelijk van de omstandigheden (omgeving, weggebruikers). Zo blijft de vraag of fietsers in de bebouwde kom nu al dan niet gemengd moeten worden met het gemotoriseerde verkeer onopgelost. Dit hangt o.a. af van de aard van de fietser. Een geoefende fietser gedraagt zich hierbij anders dan de onervaren jonge fietser of de oudere fietser met meer beperkte mogelijkheden. Wel is duidelijk dat ze best in het gezichtsveld van de automobilist blijven. Dubbelrichtingsfietspaden in een bebouwde omgeving zijn uit den boze. Voetpaden daarentegen zijn (bijna) steeds aangewezen. Ook een middenberm verhoogt de veiligheid bij het oversteken. Er bestaat een groot aantal oversteekoplossingen voor voetgangers. De beste keuze is afhankelijk van de specifieke omstandigheden. Zichtbaarheid en attentie zijn ook hier de codewoorden. Zebrapaden nabij kruispunten worden best zo kort mogelijk bij de kruisende straat gelegd. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store…

Publicatie aanvragen

2 + 1 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
C 29667 [electronic version only]
Uitgave

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid bij Stijgende Mobiliteit, 2004, 90 p., 43 ref.; Rapportnummer RA-2004-38

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.