Risico's onderscheiden naar wegtype

Eindrapportage van het kencijfer-project uit het Onderzoekjaarplan 1995
Auteur(s)
Poppe, F
Jaar
Een van de activiteiten in het Onderzoekjaarplan 1995 van de SWOV is het actualiseren van de risicogegevens voor een aantal wegtypen - de zogenaamde ‘kencijfers'. Hetonderhavige rapport is het eindrapport van deze activiteit, waarin de resultaten geïntegreerd zijn. Allereerst worden de gebruiksdoelen van de risicogegevens behandeld, onderscheiden naar wegtype. Met behulp van de risicogegevens kunnen kerngegevensworden bepaald, waarmee een specifieke onderzoeksvraag kan worden beantwoord. Hiermee kan dan tegemoet gekomen worden aan de oorspronkelijke beleidsvraag. De keuze voor het gebruik van bepaalde risicogegevens hangt dus af van de oorspronkelijke beleidsvraag. Hetbetreft daarbij vaak een vergelijking, maar daarbij kunnen vier belangrijk verschillende mogelijkheden worden onderscheiden: -vergelijkingen tussen (eventueel toekomstige) alternatieven; -vergelijking tussen huidige situatie en prognose; -kwantificering van een toekomstige situatie, teneinde een vergelijking met niet-verkeersveiligheidsgegevens te kunnen maken; -vergelijking van een specifieke situatie met een algemeen geldend referentiecijfer. Vervolgens worden voor alle onderscheiden wegtypen en kruispunttypen de belangrijkste gegevens bijeengebracht. In de tabellen worden de volgende drie risico-indicatoren gegevens: -het aantal letselongevallen per miljoen motorvoertuigkilometers (beide per kalenderjaar); -het aantal slachtoffers per letselongeval; -het aantal doden per slachtoffer. Voor het aantal letselongevallen per miljoen motorvoertuigkilometers worden bovendien de (statistische) onder- en bovengrenzen gegeven. Het rapport wordt afgesloten met conclusies en aanbevelingen over de gevolgde werkwijze, de bruikbaarheid van het materiaal en de geschiktheid van de rekenmethode. De belangrijkste conclusies zijn: -De verzamelde gegevens bieden de mogelijkheid om de vormgeving en de daarbij te verwachten risico's af te leiden voor de onderscheiden wegtypen binnen een duurzaam-veilig verkeerssysteem. Dit geldt vooral voor de verkeersaders binnen de bebouwde kom en de autosnelwegen. -De resultaten dienen breder verspreid te worden onder de doelgroep. Ditbetreft zowel de gegevens zelf, als de wijze waarop deze gebruikt kunnen worden. Behalve een handleiding-achtige tekst, moeten ook de mogelijkheden van werkbijeenkomsten overwogen worden. -Aanvulling van de intensiteiten binnen de bebouwde kom met gegevens over fietsers en bromfietsers is essentieel voor een goede analyse van de risico's binnen de bebouwde kom. -De risico's op een aantal typen tweede-orde-wegen, en op de derde-orde- wegen buiten de bebouwde kom zijn maar beperkt in beeld gebracht. Hetbetreft hier vooral het soort wegen dat in een ‘duurzaam-veilig'-netwerk de functie van gebiedsontsluitingsweg moet vervullen. -Geactualiseerde gegevens over de risico's in woonstraten, 30 km/uur-gebieden en woonerven, gebaseerd op een over verschillende gebieden van Nederland gespreide steekproef, ontbreken
Differentiating traffic risks according to type of road One of the activities in the SWOV Research Programme for 1995 was the updating of traffic risk data for several types of roads, this data being known as the key risk indexes. The report under consideration is the final report of this activity and as such integrates the results. First of all, the utilisation targets for the risk data are addressed according to the type of road. Based on the risk data, core data could be determined for the purpose of answering a specific research question. This research question can thus address the original policy question, which means that the choice for using certain risk data was dependent on the original policy question. Although often involving a comparison, four important different possibilities can thus be distinguished: -comparisons between alternatives (including possibly future alternatives); -comparison of the current situation with a prognosis; -quantifying a future situation to enable making a comparison with data unrelated to road safety; -comparison of a specific situation with generally applicable reference data. Next, the most important data for all the different types of roads and intersections are assembled. The tables contain the following three categories of risk indicators: -the number of injury accidents for every million kilometres travelled by motorised road vehicles (both per calendar year); -the number of casualties per injury accident; -the number of fatalities per casualty. For the number of injury accidents per million kilometres travelled by motorised road vehicles, the statistical upper and lower limits are also provided. The report finishes with conclusions and recommendations about the methods used, the usability of the material, and the suitability of the calculation method. The most important conclusions are: -The assembled data offers the possibility of working out the design and its associated expected risks for the different types of roads within a sustainably safe traffic system. This applies particularly to the major roads inside built-up areas and to the motorways. -The results should be distributed more widely among the target group. This applies to the data itself and to the way in which this data can be used. In addition to a manual-like text, the possibility of discussion meetings should also be considered. -The traffic volumes inside built-up areas should be supplemented with data about cyclists and moped riders; this is essential for a proper analysis of the risks inside built-up areas. -The risks on a number of types of secondary roads, and on tertiary roads outside built-up areas could be described only in a limited fashion. Of chief concern here are the kind of roads that have to serve as distributor roads in a sustainably safe network. -Updated data, based on a sample survey conducted over various areas in the Netherlands, about the risks in residential streets, 30 km/hour areas and ‘woonerfs' is lacking
Rapportnummer
R-96-62
Pagina's
23
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.