Risico's van het verkeer en vervoer : de beleving van de burger : hoe kan de beleving van risico's een rol spelen bij de ontwikkeling van het toezichtbeleid?

Auteur(s)
Derriks, H.
Jaar
Samenvatting

De inschatting die burgers maken van de risico’s van verschillende vormen van vervoer wijkt soms af van de feitelijke risico’s. Allerlei subjectieve factoren spelen bij die inschatting een rol. Deskundigen baseren zich op objectieve gegevens, zoals aantallen ongevallen en slachtoffers. Daardoor komt het door deskundigen vastgestelde risico niet altijd overeen met hoe mensen dat risico beleven. Als mensen risico’s te laag inschatten, kan dat leiden tot gevaarlijk gedrag. Als zij het risico te hoog inschatten, dan kunnen ze bijvoorbeeld onnodig verontrust raken of activiteiten vermijden. Bij een te lage inschatting van risico’s, is het de taak van de overheid om hen bewust te maken van de werkelijke risico’s. Als burgers de risico’s te hoog inschatten, moet de overheid voor relativering zorgen. Daarbij is het van belang om rekening te houden met de achterliggende factoren die de beleving van de burger beïnvloeden. De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) is de toezichthouder voor de sector verkeer en vervoer. Bij de ontwikkeling van het toezicht op de naleving van wetten en regels, wil de IVW niet alleen uitgaan van objectieve risico’s, maar ook meer rekening houden met de manier waarop burgers de risico’s van de verschillende vervoersvormen beleven. De IVW heeft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) daarom gevraagd om onderzoek te doen naar de beleving van risico’s door burgers en de factoren die daarop van invloed zijn. (Author/publisher) English title: Traffic and transport risks: the citizens' perceptions. English abstract: Citizens assess the risks associated with various transport modes differently than the actual risk. Various subjective factors play a role in such assessments. Experts meanwhile base their findings on objective data, such as the numbers of accidents and victims. Consequently, risk levels, as established by experts, do not always agree with how people perceive risks. Underestimating the degree of risk can lead to people behaving in dangerous, unsafe ways. Conversely, if people overestimate risk, they might for example become unduly concerned about perceived risk and/or limit their activities accordingly. In instances where risks are underestimated, the government is responsible for raising people’s awareness of the actual risks involved. If citizens overestimate risks, the government must provide perspective. In addition, it is vital to account for the underlying factors that influence people’s risk perceptions. If citizens assess risk levels differently than the experts, this can lead to less support for implementation or non-implementation of safety regulations. Supporting policy is then required. These conclusion stems from the KiM Netherlands Institute for Transport Policy Analysis' research of citizen's risk perceptions, conducted at the request of the Transport and Water Management Inspectorate. When developing supervisory measures based on compliance with established laws and regulations, the Inspectorate not only proceeds based on objective risks but also aims to increasingly consider the ways in which citizens perceive the risks associated with various transport modes. In this research, KiM identifies which factors determine citizens’ risk perceptions, which (future) developments will influence risk perceptions, and what options the Inspectorate has for including the risk perception and acceptance when developing its supervisory measures. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20110202 ST [electronic version only]
Uitgave

Den Haag, Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid KiM, 2011, 50 p., 85 ref.; KiM-10-A05 - ISBN 978-90-8902-072-7

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.