Road pricing

a transport geographical perspective
Auteur(s)
Tillema, T.
Jaar
Samenvatting

Op steeds meer plaatsen in de wereld worden wegbeprijzingsmaatregelen ingevoerd of wordt overwogen dat te doen. Daarvoor zijn verschillende redenen aan te voeren. Een belangrijke reden is om externe kosten veroorzaakt door wegverkeer te verzachten of in ieder geval op een eerlijkere manier te verdelen over de veroorzakers van die effecten. Extrne kosten ontstaan wanneer het welzijn van een individu (of de maatschappij) wordt aangetast door activiteiten van iemand anders die deze 'spill-over' effecten niet meeneemt in zijn/haar beslissingen(en) om iets te doen. Voorbeelden van externe kosten in het wegverkeer zijn filekosten, kosten als gevolg van verkeersongelukken maar bijvoorbeeld ook milieu- en omgevingskosten zoals luchtvervuiling, verzuring, geluidsoverlast enzovoort. Daarnaast kunnen beprijzingsmaatregelen ook worden ingevoerd om opbrengsten te genereren. Deze opbrengsten kunnen dan bijvoorbeeld gebruikt worden voor het financieren van onderhoud aan wegen, het aanleggen van nieuwe infrastructuur maar ook voor totaal andere doeleinden die niets met verkeer te maken hebben. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

15 + 2 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20070145 ST [electronic version only]
Uitgave

Utrecht, Universiteit Utrecht, [2007], 389 p., ref. - ISBN 978- 90-393-4455-2

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.