Road safety effects of roundabouts in Flanders.

Auteur(s)
De Brabander, B. Nuyts, E. & Vereeck, L.
Jaar
Samenvatting

This paper analyzes the effect on road safety of 95 roundabouts that were built in Flanders between 1994 and 1999. The study shows that the effect on the number and severity of road accidents adjusted for the trend and regression to the mean is significant, but varies considerably in accordance with the speed limit regime on the intersection. Roundabouts are most effective on intersections of a main road with a high speed limit (90 km/h) and a adjacent road with a lower speed limit (50 or 70 km/h). The empirical analysis reveals a reduction of 34% (varying between 15 and 59%) for the total number of injury accidents, 30% (14-45%) for light injury accidents and 38% (27-72%) for serious injury accidents. This study also takes a closer look at the impact of different post-implementation periods using accident data of one, three or six years after the construction of a roundabout on the calculated effectiveness results and warns for a severe underestimation when a one-year period is used. An effective traffic safety policy based on scientific results thus requires some patience from the policy-makers. (Author/publisher) Nederlandse samenvatting: In dit rapport wordt het effect op de verkeersveiligheid van 95 rotondes, gebouwd tussen 1994 en 1999, in Vlaanderen geanalyseerd. De resultaten geven aan dat het effect op het aantal en de ernst van de letselongevallen belangrijk is, maar ook verschillend is in functie van de snelheidslimiet op de wegen die uitkomen op de rotonde. Rotondes zijn het meest effectief wanneer ze liggen op wegen met een hoge snelheidslimiet (90 km/u) met een aansluitende weg met een lagere snelheidslimiet (50 of 70 km/u). De empirische resultaten laten een gemiddelde daling van 34% in het aantal letselongevallen zien (variërend tussen 15 en 59%). Het aantal letselongevallen met enkel lichtgewonden daalt met 30% (14-45%) en letselongevallen met minstens één zwaargewonde dalen er met 38% (27-72%). In dit rapport wordt ook het effect op de resultaten nagegaan wanneer verschillende na-periodes (1, 3 of 6 jaar) in beschouwing worden genomen. Indien slechts één jaar na de plaatsing van de rotonde wordt opgenomen in de analyse is er voor alle locaties een belangrijke onderschatting van het effect op langere termijn. Indien alle resultaten worden geaggregeerd, is het effect op de verkeersveiligheid na 3 jaar vergelijkbaar met een periode van 6 jaar. Een effectief verkeersveiligheidsbeleid vraagt dan ook enig geduld van de beslissingnemers en is gebaat bij een voldoende lange na-periode voor een degelijke analyse. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/en/modules/publications/store…

Publicatie aanvragen

4 + 7 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
C 34353 [electronic version only]
Uitgave

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid, 2005, 23 p., 17 ref.; Rapportnummer RA-2005-63

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.