Rotondes en turborotondes : over pijlen, strepen en stroken.

Auteur(s)
Fortuijn, L.G.H. & Bosch Kemper, H.J.J. de
Jaar
Samenvatting

Sedert enkele jaren wordt de verkeersdeelnemer steeds vaker geconfronteerd met bijzondere rotondes. Ondanks het succes van de ‘gewone’ rotonde, met name sedert de gewijzigde voorrangsregeling, heeft deze een belangrijke beperking: vanaf elke aanvoertak kan telkens maar één voertuig tegelijk de rotonde oprijden. Het is daarom begrijpelijk dat gezocht is – en nog steeds wordt – naar oplossingen die aan dat bezwaar het hoofd bieden. Er zijn oplossingen gevonden die ook in juridisch opzicht aanzienlijk van elkaar verschillen: enerzijds de concentrische dubbelstrooksrotonde en anderzijds de ‘turborotonde’. Aanleiding tot dit artikel is een aanrijding op 8 september 2003 op de turborotonde bij de Harderbrug in de gemeente Zeewolde, die geleid heeft tot een vonnis van de kantonrechter te Lelystad van 18 mei 2005 (VR 2006, 51, in dit nummer). In dit artikel wordt op deze uitspraak ingegaan. Tevens worden de dubbelstrooksrotonde en de turborotonde besproken, onder meer in het licht van de artikelen 76 en 78 RVV, zoals deze bepaling in de jurisprudentie is uitgebreid tot rijstroken op de kruising of de rotonde, mits die rijstroken ‘corresponderen’ met voorsorteerstroken vóór de kruising of de rotonde. Omdat Nederland voorbereidingen treft om toe te treden tot het Verdrag van Wenen van 1968 inzake Verkeerstekens worden ook daaruit de relevante bepalingen in de beschouwing betrokken. Met name gaat het daarbij om de artikelen 26 en 30 van Hoofdstuk 4 “Op het wegdek aangebrachte tekens”. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

5 + 11 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20060936 ST [electronic version only]
Uitgave

Verkeersrecht, Vol. 54 (2006), No. 4, p. 101-106

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.