Routewijzigingen en verkeersveiligheid

Schatting van het verkeersveiligheidseffect van verkeersinformatie-ge‹ndiceerde routewijzigingen met behulp van enquˆtegegevens uit het Rijn-Corridor-project
Auteur(s)
Bos, J.M.J
Jaar
Dit onderzoek is een gezamenlijke bijdrage van de SWOV en het Instituut voor Toegepaste Sociale wetenschappen ITS aan het project ‘Verkeersveiligheidscriteria In-car Verkeers Informatie Systemen' (IVIS), dat in opdracht van RWS-AVV wordt uitgevoerd door TNO Technische Menskunde. Het verslag beschrijft de werkzaamheden die voor fase 5 van dat project zijn verricht. Doel van deze studie is een schatting te geven van het verkeersveiligheidseffect dat ontstaat door wijzigingen die autobestuurders onderweg in hun routes aanbrengen, op grond van opgevangen verkeersinformatie. In de studie wordt de situatie vergeleken waarin autobestuurders niet extra de beschikking hebben over ‘Radio Data System - Traffic Message Channel' (RDS-TMC)-apparatuur in hun auto, met bestuurders die dat wel hebben. De RDS-TMC-faciliteit betekent in principe een verbetering van de mogelijkheid om (radio)verkeersinformatie te horen. Het onderzoek richt zich op autobestuurders die op een auto(snel)weg rijden. Wijzigen zij hun route, dan kunnen ze een alternatief traject nemen over een andere snelweg, danwel de snelweg verlaten en uitwijken naar het (onveiliger) onderliggende wegennet. In het algemeen zal de routewijziging omrijden tot gevolg hebben. Er zijn twee redenen waarom routewijzigingen tot een toename van de verkeersonveiligheid leidt. Ten eerste worden grotere afstanden afgelegd. Autobestuurders lopen dus navenant meer kans om bij een ongeval betrokken te raken. Ten tweede wordt gebruik gemaakt van onveiliger wegen. Autobestuurders staan dus tevens bloot aan hogere risico's. De studie vindt als uitkomst een negatief veiligheidseffect dat in termen van aantallen letselongevallen in de orde van grootte van 1% ligt. De grotere aantallen routewijzigingen die dit effect veroorzaakt, blijken op te treden doordat uitgezonden verkeersinformatie met behulp van de RDS-TMC-apparatuur vaker door de autobestuurders wordt gehoord. Voor de studie zijn gegevens gebruikt die eerder door het ITS in het kader van het Rijn-Corridor-project werden verzameld. Omdat deze gegevens niet geheel toereikend zijn voor deze studie en daar ook niet voor waren bedoeld, moest een aantal extra veronderstellingen worden gedaan. Dit verleent de uitkomsten bepaalde marges van onbetrouwbaarheid. Desondanks moet de gevonden uitkomst worden gezien als de meest aannemelijke schatting voor de orde van grootte van het effect. In deze uitkomst is geen rekening gehouden met mogelijke andere uitwerkingen van RDS-TMC voor de verkeersveiligheid. Dat is onderwerp van andere fasen van het IVIS-project
Change of routes and road safety In this report an attempt has been made to estimate the traffic safety effect brought about by drivers who change their routes as a reaction to the incar traffic information they receive. Use is made of data that was already available from another research project, done by ITS, Institute for Applied Social Sciences, within the framework of the Rijn-Corridor study. It was gathered by means of log-books that were kept for several weeks by a sample group of drivers, in whose cars, at a certain point, RDS-TMC-terminals were installed. In the study traffic information-induced route changing is compared between the periods with and without RDSTMC, assuming that congestion problems both occured and were reported to the same extent. Essentially, the traffic safety effect as calculated is caused by changes in the number of vehicle kilometres driven and the average risk drivers were exposed to by choosing an alternative route along another motorway or turning off onto a main road. By the very nature of these mechanisms, this traffic safety effect will be negative, since route changing almost always will mean an increase of the number of vehicle kilometres. Moreover, this increased mileage partly occurs on roads that are less safe than the motorways initially driven. Results show that the number of serious traffic accidents will increase by about 1% as a consequence of the extra route changings, arising from the availability of RDS-TMC to the drivers and related to the increasing degree of traffic information which they heard. Other research on traffic safety implications of RDS-TMC-use, especially concerning aspects of driver task, is being conducted by TNO Human Factors Research Institute within the same In-car Information project IVIS of which the here reported study is part. The project was commissioned by the Dutch Transport Research Centre AVV, of the Ministry of Transport and Public Works
Rapportnummer
R-96-25
Pagina's
24 + 8
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.