Simulatoronderzoek signalisatie. Scriptie Universiteit Hasselt.

Auteur(s)
Meex, N.
Jaar
Samenvatting

Vanuit de vraag wat het effect is van omleidingsignalisatie op het rijgedrag, werden in dit rapport drie verschillende afstandtypes en twee verschillende kleuren onderzocht. Het bestaande systeem van omleidingsignalisatie maakt gebruikt van calamiteitenroutes. Het concept gaat uit van één enkel systeem van gecodeerde borden voor de afpaling van omleidingen. Bij elk begin van de omleiding wordt de weggebruiker geïnformeerd over het waarom van de omleiding, of ze verplicht dan wel vrijblijvend is en welke bestemmingen ze omvat. Over de opstelling van de verschillende verkeersborden bestaat geen specifieke wetgeving maar enkel richtlijnen en principes die gevolgd kunnen worden. Het eerste voorsignalisatiebord met de aankondiging en de codering staat standaard op 3000m van de afslag. Tussen de 3000m en de te nemen afslag wordt er een tweede voorsignalisatiebord geplaatst. Deze afstand wordt niet bepaald in de wetgeving. Dit omleidingbord wordt in het onderzoek willekeurig geplaatst op 500m, 1000m of 1500m van de afslag (afstandstypes). Het letterbord staat aan het begin van de afrit, ongeveer op 50m van de afrit. Om na te gaan welke effecten deze verschillende afstandtypes en kleuren hebben op het rijgedrag, werd aan de deelnemers van de studie gevraagd om vijf ritten uit te voeren in de rijsimulator. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20120434 ST [electronic version only]
Uitgave

Hasselt, Universiteit Hasselt, 2009, IX + 149 p., 34 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.