Slim inzetten social media voor Verkeersmanagement.

Auteur(s)
Egeraat, M. van Phaff, R. & Dries, S. van den
Jaar
Samenvatting

Weggebruikers delen steeds vaker real-time informatie over het verkeer op sociale media zoals Facebook en Twitter. Denk bijvoorbeeld aan een automobilist die in de file staat en een foto twittert van een ongeval. In De Innovatiecentrale is in het najaar van 2016 een pilot gestart om in een real life omgeving te onderzoeken in hoeverre het gebruik van social media de wegverkeersleiders kan helpen en een aanvulling is op de huidige werkwijze. Een wegverkeersleider bewaakt en geleidt de verkeersstromen op de rijkswegen in het beheersgebied op basis van camerabeelden en geautomatiseerde systemen. Bij onder meer grote drukte, ongevallen en werkzaamheden onderhoudt de wegverkeersleider contacten met hulpdiensten, wegbeheerders en andere instanties en zorgt ervoor dat incidenten op de (snel) weg veilig afgehandeld. In de pilot is onderzocht hoe data uit social media gefilterd en ontsloten kan worden en in welke situaties real-time berichtgeving van sociale media waardevol is voor de wegverkeersleiders. Daartoe is in samenwerking met PublicSonar, een bedrijf dat hier in gespecialiseerd is, een technologie ontwikkeld waarmee de wegverkeersleiders van Rijkswaterstaat deze berichten van sociale media filteren. Deze pilot is gestart met een case study waarvoor honderd duizenden berichten zijn geanalyseerd om de informatiewaarde te beoordelen. Dit is dus een data studie geweest. In deze studie worden de challenges besproken die zich bij real time sociale media monitoring voor het operationele proces voordoen. Een uitgebreide referentielijst is aan het einde toegevoegd. Met dit onderzoek zijn de volgende doelstellingen beoogd: • Bepalen in welke situaties real-time berichtgeving van sociale media waardevol kan zijn voor de wegverkeersleiders; • Vaststellen hoe in dergelijke situaties berichtgeving van sociale media gefilterd moet worden en hoe deze berichtgeving het best voor de wegverkeersleiders kan worden ontsloten; • Het vergroten van het bewustzijn bij medewerkers van de verkeerscentrale dat én hoe berichtgeving van sociale media hen kan ondersteunen in hun dagelijks werk; • Identificeren van de randvoorwaarden waarbinnen sociale media als real-time informatiebron op een structurele wijze kan worden geïntegreerd in het werkproces van de wegverkeersleider. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20170567 ST [electronic version only]
Uitgave

Tijdschrift Vervoerswetenschap, Vol. 53 (2017), No. 2 (juli), p. 24-27, 3 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.