Slimmer aansturen van Adaptive Cruise Control-systemen.

Auteur(s)
Wang, M. Hoogendoorn, S. Arem, B. van & Daamen, W.
Jaar
Samenvatting

Adaptive Cruise Control of ACC valt onder de Advanced Driver Assistance Systems, systemen die de bestuurder ondersteunen bij het uitvoeren van de rijtaak. De systemen hebben de potentie de veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid van ons verkeerssysteem fors te verbeteren. In Europa, de VS en Japan wordt dan ook hard gewerkt aan het ontwikkelen van nieuwe Driver Assistance-modellen en -prototypen. Onderzoekers hebben de afgelopen drie decennia veel vooruitgang geboekt, getuige de verschillende commerciële ACC-systemen die zijn opgeleverd. Maar bij elke technologische stap vooruit, dienen zich ook wetenschappelijke uitdagingen aan. Hoe kun je de nieuwe technologie, zoals sensing en communicatie, slim toepassen ? Hoe om te gaan met de nieuwe eisen die er aan de ACC-systemen worden gesteld ? Een voorbeeld: eerst ging het bij ACC alleen om het rijcomfort (automatisch afstand houden), maar tegenwoordig is ook zuinig rijden een belangrijk doel. Hoe kun je algoritmes ontwerpen die meerdere doelstellingen realiseren ? In dit onderzoek is specifiek op die laatste vraag ingegaan. Er is een nieuw ‘raamwerk’ ontwikkeld voor het ontwerpen van verschillende typen ACC. Naast het gewone ACC, gaat het om de ecologische ACC (EcoACC) die zuinig rijden ondersteunt en om de coöperatieve ACC (C-ACC) voor coöperatieve rijconcepten. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20150130 ST [electronic version only]
Uitgave

NM Magazine, Vol. 10 (2015), No. 1, p. 34-36

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.