Snelhedenbeleid voor elektrische voertuigen : een quick scan.

Auteur(s)
Hoen, A.
Jaar
Samenvatting

De Minister van Infrastructuur en Milieu heeft toegezegd om aan te geven in hoeverre het verhogen van de maximumsnelheid op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht (het deel met trajectcontrole) voor volledig elektrische voertuigen (EV’s) kan bijdragen aan de versnelde adoptie van deze auto’s. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft het PBL daarop verzocht aan te geven wat bestaand onderzoek zegt over de invloed van een exclusieve (hogere) maximumsnelheid op snelwegen op de voorkeur voor EV’s. In lijn met het verzoek richten we ons in deze quick scan uitsluitend op de vraag of bestaand wetenschappelijk onderzoek ons vertelt hoe, en in welke mate, snelhedenbeleid de waardering van (potentiële) gebruikers van EV’s kan beïnvloeden. Voor een goede beoordeling van het nut van snelhedenbeleid voor EV’s zouden ook andere aspecten moeten worden onderzocht zoals de omvang van verminderde milieuschade, het effect opg eluidoverlast en verkeersveiligheid en de inpasbaarheid van een dergelijke maatregel. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20150199 ST [electronic version only]
Uitgave

Den Haag, Planbureau voor de Leefomgeving PBL, 2015, 5 p., 17 ref.; PBL-notitie

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.