Snelheidscamera’s en trajectcontrole op Vlaamse autosnelwegen : evaluatie van het effect op snelheidsgedrag en verkeersveiligheid.

Auteur(s)
Pauw, E. de Daniels, S. Brijs, T. Hermans, E. & Wets, G.
Jaar
Samenvatting

Sinds 2004 wordt op autosnelwegen in Vlaanderen snelheidstoezicht uitgevoerd door middel van onbemande camera’s. In juli 2013 telde Vlaanderen op de autosnelwegen 25 locaties met snelheidscamera’s. Een grondige evaluatie, waarbij het effect van deze snelheidscamera’s op de verkeersveiligheid werd onderzocht, is tot op heden nog niet uitgevoerd. Naast deze snelheidscamera’s zette de Vlaamse overheid recent ook in op trajectcontrole. Bij een systeem van trajectcontrole wordt het snelheidstoezicht gebaseerd op de gemiddelde snelheid van een voertuig over een bepaalde afstand. Momenteel zijn vier wegsecties uitgerust met trajectcontrole: op de E17 ter hoogte van het viaduct van Gentbrugge, waarbij beide richtingen zijn uitgerust en op de E40 van Wetteren tot Erpe-Mere, en van Erpe-Mere tot Wetteren. Via een Algemene Offerteaanvraag (bestek ABMV/08/017) heeft de Vlaamse overheid (Departement Mobiliteit en Openbare Werken) aan de UHasselt-IMOB de opdracht toegewezen tot het uitvoeren van de evaluatie van de effectiviteit van snelheidscamera’s op vlak van verkeersveiligheid. Daartoe werd het meten van het effect uitgesplitst in twee hoofddoelstellingen: ten eerste het meten van het effect op de gereden snelheid, en ten tweede het meten van het effect op het aantal ongevallen. Later werd de onderzoeksvraag uitgebreid met de evaluatie van de systemen voor trajectcontrole. Samengevat wordt in het huidige rapport het effect van enerzijds snelheidscamera’s en anderzijds trajectcontrole op Vlaamse autosnelwegen geanalyseerd. Hierbij wordt zowel het effect op de gereden snelheid als het effect op het aantal gebeurde ongevallen onderzocht. Dit rapport kan opgedeeld worden in drie grote delen: het eerste deel onderzoekt het effect van snelheidscamera’s en trajectcontrole op de rijsnelheid. Het tweede deel onderzoekt het effect van deze maatregelen op het aantal ongevallen. Het derde deel vergelijkt de resultaten van het eerste deel met de resultaten van het tweede deel. Per deelrapport worden de resultaten onderverdeeld in hoofdstukken: Deel I Effecten op de gereden snelheid - Hoofdstuk 1: Effecten van snelheidscamera’s op de snelheid - Hoofdstuk 2: Effect van trajectcontrole op de gereden snelheid - Hoofdstuk 3: Vergelijking effect snelheidscamera’s vs. trajectcontrole op de gereden snelheid Deel II Effecten op de ongevallen - Hoofdstuk 4: Effect van snelheidscamera’s op ongevallen - Hoofdstuk 5: Effect van trajectcontrole op ongevallen Deel III Conclusies en aanbevelingen - Hoofdstuk 6: Conclusies - Hoofdstuk 7: Aanbevelingen - Hoofdstuk 8: Aanvullend onderzoek. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20151166 ST [electronic version only]
Uitgave

Hasselt, Universiteit Hasselt, Instituut voor Mobiliteit (IMOB), 2014, 193 p., 38 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.