Snelheidsmeting motorrijders 2014 : resultaten van de eerste gedragsmeting snelheid van motorrijders in België.

Auteur(s)
Temmerman, P. & Roynard, M.
Jaar
Samenvatting

Eind 2013 waren er 417.126 motorfietsen geregistreerd in België. Dat cijfer staat voor 6% van het totaal aantal geregistreerde voertuigen. Het aandeel motorfietsen is met de jaren lichtjes gestegen (FEBIAC, 2014). Motorrijders zijn goed voor slechts 1% van de afgelegde afstand, maar volgens politiegegevens staan zij wel voor 6% van alle lichtgewonden, 11% van alle ernstig gewonden en 12% van alle dodelijke verkeersslachtoffers (Martensen & Roynard, 2013). Ziekenhuisstatistieken tonen zelfs nog hogere cijfers. In 2011 reed niet minder dan 18% van alle gehospitaliseerde verkeersslachtoffers met een gemotoriseerde tweewieler (GT) (Nuyttens & Van Belleghem, 2014). Motorrijders zijn dus oververtegenwoordigd onder de verkeersslachtoffers. Eén van de belangrijkste factoren die motorongevallen veroorzaken is snelheid. BIVV-onderzoek toont aan dat in ten minste één derde van de ernstige en fatale ongevallen waarbij motorrijders betrokken waren in 2012 in België, de bestuurder te snel reed. (Martensen & Roynard, 2013). Bij 50% van de dodelijke ongevallen was er sprake van overdreven snelheid. Zelfs wanneer snelheid niet de hoofdoorzaak is van een ongeval kan het zijn dat de bestuurder die te snel rijdt te laat kan reageren op een fout van een andere weggebruiker of op een onverwacht gegeven. Snelheid vergroot niet alleen de kans op een ongeval, het maakt de gevolgen ervan ook ernstiger. (Elvik, 2014). Toch is er maar weinig bekend over de huidige snelheid die motorrijders hanteren op onze wegen en in hoeverre zij de snelheidslimieten respecteren. En of dit vergelijkbaar is of niet met het gedrag van wagenbestuurders. Dit onderzoek is dus de eerste studie in België die een analyse doet naar het huidige snelheidsgedrag van motorrijders op nationaal niveau. Zelfs vanuit een internationaal oogpunt is de studie vrij uniek. Met deze studie hoopt het BIVV de vermoedens en de vooroordelen rond het gedrag van motorrijders te ontmaskeren en bewijsmateriaal te kunnen verstrekken hierover. Inzicht in het snelheidsgedrag zou kunnen helpen bij het aanpakken van bepaalde verkeersveiligheidsproblemen. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20150673 ST [electronic version only]
Uitgave

Brussel, Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid BIVV - Kenniscentrum Verkeersveiligheid, 2015, 39 p., 10 ref.; Onderzoeksrapport nr. 2015-R-03-NL / D/2015/0779/24

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.