Sneller en beter op weg met in-car systemen.

Auteur(s)
-
Jaar
Samenvatting

Dagelijks ervaren we dat verplaatsen, met name met de auto, steeds moeilijker wordt. Files nemen alsmaar toe en reistijden worden minder voorspelbaar. De inzet van innovatieve ICT-oplossingen kan hier verandering in brengen en helpen bij het realiseren van doelstellingen op het gebied van milieu, veiligheid en doorstroming. Slimme ICT-applicaties maken het immers mogelijk om verkeersstromen sneller over het wegennetwerk te sturen, calamiteiten beter te bestrijden, ongevallen te voorkomen of het gedrag van automobilisten te beïnvloeden. De eerste stap naar deze toekomstige wereld is reeds gezet met in-car systemen: dit gezien de toename van het aantal navigatiesystemen en de verbetering van de kwaliteit van reisinformatie. De discussie over beleid en innovatie met in-car systemen wordt daarom steeds actueler. In nationaal opzicht is dit merkbaar in de ontwikkelingen rondom Anders betalen voor Mobiliteit en de doelstellingen van de Nota Mobiliteit (duurzame mobiliteit, milieu, veiligheid en innovatieve samenwerking). Ook spelen de doelen binnen de Nederlandse overheid op het gebied van openbare orde en veiligheid een rol. Op Europees niveau is het onder andere zichtbaar in de`White Paper (waarin de hoofdlijnen van Europees beleid op dit gebied worden vastgelegd), de doelen die zijn geformuleerd in het eSafety programma en de richtlijnen voor ‘interoperable road user charging’. De overheid probeert beter aan te sluiten bij in-car ontwikkelingen. Om de verdeling van verkeersstromen te optimaliseren, de congestiekans te verkleinen en het reiscomfort te verhogen wenst de overheid haar routeadviezen direct aan de individuele mobilist te presenteren. Het Nationaal Datawarehouse, waarin ruwe data tot verkeersinformatie wordt verwerkt om zo gericht verkeersmanagement op een efficiënte wijze uit te voeren, heeft hierin een sleutelpositie. Voorbeelden uit Europese kaderprogramma’s laten zien dat een gelijkwaardige samenwerking tussen overheden en marktpartijen in korte tijd kan leiden tot technische innovaties waarmee vergaande functionele wensen van overheden te realiseren zijn. Om de verdere marktinnovaties ten aanzien van de techniek voor in-car systemen te stimuleren, is het noodzakelijk dat overheden zich richten op het formuleren van hun gezamenlijke wensen. Gezien hun functie zouden deze wensen stabiel en toekomstvast moeten zijn. Realisatie van deze toekomstbeelden lijkt mogelijk wanneer alle partijen gezamenlijk optrekken. Hierbij is niet zozeer sprake van een technologisch, maar van een Sneller en beter op weg met in-car systemen 5 organisatorisch probleem. Connekt geeft ondersteuning door als platform een ontmoetingsplaats te bieden, waar vertegenwoordigers van overheid, industrie en kennisinstellingen kennis uitwisselen over in-car gerelateerde ontwikkelingen en waar experts afspraken maken over harmonisatie en standaardisatie. Connekt faciliteert dit platform, brengt kennis in, verbindt de diverse ontwikkelingen en zorgt voor internationale aansluiting. Met behulp van dit boekje geven wij u een algemeen beeld van de belangrijkste ontwikkelingen en initiatieven op het gebied van in-car systemen, zowel nationaal en internationaal: een eerste stap in het verbinden van initiatieven en het gezamenlijk optrekken van partijen. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

4 + 13 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20072420 ST [electronic version only]
Uitgave

Delft, Connekt, 2007, 40 p., 8 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.