Social Attitudes to Road Traffic Risk in Europe - SARTRE : resultaten voor België.

Auteur(s)
Drevet, M. & Vlaminck, F.
Jaar
Samenvatting

Eind 2002 werd in Europa de derde SARTRE enquête georganiseerd. De eerste enquête vond plaats in 1991 en de tweede in 1996. SARTRE, een acronym voor “Social Attitudes to Road Traffic Risk in Europe”, is een onderzoeksproject dat de opinies en het gerapporteerde gedrag van Europese bestuurders van personenwagens ten aanzien van bepaalde risico’s in het verkeer bestudeert. Meer bepaald wordt aandacht besteed aan ongevallen, snelheid, alcohol, gordeldracht, beleidsmaatregelen, wegeninfrastructuur, verkeersgedrag en handhaving. Alle betrokken landen ontwikkelden gelijke en vergelijkbare maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid en toch bereikt men er niet in elk land evenveel succes mee. Deze vaststelling heeft geleid tot de organisatie van een vergelijkende studie om best practices van elkaar te leren. Omdat de factor “mens” zo een belangrijke rol speelt bij verkeersongevallen concentreert de SARTRE studie zich op de sociale en de psychologische dimensie. Meer concreet worden in het kader van dit project attitudes en gerapporteerd gedrag beschreven, wordt de mate van aanvaarding van wetgeving en regelgeving geëvalueerd, worden onderliggende sociologische en culturele factoren onderzocht die in verband staan met bepaald risicovol gedrag en worden beleidsaanbevelingen geformuleerd om het niveau van verkeersveiligheid op Europese wegen te verhogen. Bovendien bestudeert men in het kader van dit project ook trends door de vergelijking te maken van de gegevens verzameld in drie verschillende golven gedurende ongeveer 10 jaar tijd. In totaal namen 23 landen deel aan de enquête. Het gaat om 14 van de 15 oorspronkelijke EU lidstaten (België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Zweden). Bovendien namen ook Tsjechië, Hongarije, Polen, Slovenië, Slowakije, Estland en Cyprus deel – landen die op 1 mei 2004 officieel tot de Europese Unie toetraden. Omdat de wetgeving, regelgeving en culturen nogal kunnen verschillen werd eerst een database ontwikkeld waarin contextuele gegevens werden opgeslagen. Een onderzoek van deze gegevens laat toe de resultaten, die in het kader van alle analyses worden bekomen, in de juiste context te plaatsen. De respondenten in dit onderzoek werden persoonlijk door de enquêteurs bevraagd. Alle deelnemers waren houder van een rijbewijs en hadden in de 12 maanden voor de bevraging effectief met een personenwagen gereden. Per land werden ongeveer 1000 personen geselecteerd. Het BIVV stond voor de derde keer in voor het Belgische luik van de SARTRE studie. Een representatieve steekproef van de Belgische bestuurders, bestaande uit 1006 respondenten werd daartoe bevraagd. Naast de analyse van de resultaten voor België, voerde het BIVV ook een onderzoek uit rond het vraagstuk van harmonisatie van regelgeving en wetgeving in Europa. Tot slot onderzocht het BIVV hoe Europese bestuurders ongevallenoorzaken percipiëren. Dit rapport bevat een overzicht van de resultaten voor België. Informatie en onderzoeksrapporten over de twee voorgaande edities en over deze editie kan gevonden worden op de SARTRE website (http://sartre.inrets.fr). (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

8 + 2 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20042078 ST [electronic version only]
Uitgave

Brussel, Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid BIVV, Afdeling Gedrag en Beleid, Onderzoekscel, 2004, 29 p.; Onderzoeksrapport / D/2004/0779/50

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.