Staat van de transportveiligheid 2012. (voorheen Veiligheidsbalans)

Auteur(s)
-
Jaar
Samenvatting

Deze Staat van de transportveiligheid 2012 schetst de staat van de veiligheid op het werkterrein van het ministerie van Infrastructuur en Milieu: het verkeer, het beroepsvervoer van personen en goederen. De veiligheid binnen de modaliteiten zeevaart, binnenvaart, luchtvaart, spoor, en weg komt aan de orde. De ontwikkeling wordt zichtbaar gemaakt door meerjarige overzichten te presenteren. Er wordt een vergelijking gemaakt tussen de situaties binnen de verschillende modaliteiten. Internationale vergelijkingen verrijken het beeld. Het uiteindelijke oordeel over de Staat van de transportveiligheid kan een stimulans zijn voor de betrokken partijen om accenten te zetten of om accenten te verleggen. Veiligheid is een complex begrip en het is niet altijd duidelijk met welke indicatoren we dit begrip het beste kunnen uitdrukken. Verder zijn er grote verschillen tussen de modaliteiten en zijn internationale ontwikkelingen op dit gebied nog steeds gaande. Ook zijn de benodigde cijfers niet altijd beschikbaar of incompleet geregistreerd. Toch doet de Inspectie Leefomgeving en Transport een poging een integraal beeld te schetsen. Dit gebeurt aan de hand van vijf vragen, die even zoveel hoofdstukken vormen: • hoe veilig is het om deel te nemen aan het verkeer en het vervoer (pagina 13); • hoe veilig voel ik mij in het verkeer en het vervoer (pagina 75); • hoe veilig is het om te werken in het verkeer en het vervoer (pagina 83); • hoe veilig is het vervoer van gevaarlijke stoffen (pagina 91); • wat is de voortgang op het gebied van security (pagina 97). Om de vergelijkbaarheid te waarborgen en trends te kunnen herkennen bevat de Staat van de transportveiligheid (tot 2011: Veiligheidsbalans) vanaf 2004 zo veel mogelijk dezelfde indicatoren en presentatievormen. Wanneer de brongegevens wijzigen of nieuwe indicatoren beschikbaar komen, wordt hier steeds expliciet melding van gemaakt. Een wijziging in de brongegevens kan aanleiding zijn om de waarden van een indicator in voorgaande jaren opnieuw te bepalen. Door validatie-effecten kunnen de gepresenteerde waarden van identieke indicatoren afwijken van eerder gepresenteerde waarden in Jaarverslag Rijk 2012 en Rijksbegroting 2014. Het algemene beeld van de Staat van de transportveiligheid vindt u op pagina 7. Achterin dit rapport vindt u een verdere toelichting op een aantal veel gebruikte begrippen en definities (pagina 103). (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20140155 ST [electronic version only]
Uitgave

Den Haag, Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), Inspectie Leefomgeving en Transport, 2013, 106 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.