Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid 2007 : dossier infrastructuur.

Auteur(s)
Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid (FCVV), Werkgroep “Infrastructuur”; Guillaume, M. (voorz.)
Jaar
Samenvatting

Op basis van de in België beschikbare statistieken, is het moeilijk om besluiten te trekken met betrekking tot de invloed van de verkeersinfrastructuur op het aantal of de ernst van de ongevallen. Als we de 47.619 letselongevallen van de statistieken van 2002 beschouwen, merken we dat er in 493 (1%) gevallen werken bezig waren, dat de verlichting in 306 gevallen (0,6 %) defect of ontoereikend was (volgens de vakliteratuur komt verlichting vooral het comfort van de bestuurders, en niet zozeer hun veiligheid, ten goede). In 186 gevallen (0,4 %) was er sprake van een gebrekkige signalisatie (welk type? welk gebrek?) en in 959 gevallen (2 %) was het wegdek in slechte staat (maar ook hier wordt er in de beschikbare gegevens geen onderscheid gemaakt tussen reële gebreken van de infrastructuur zoals spoorvorming of putten of klimaatsgebonden gebreken zoals overstroming, ijzel enzovoort). Aan dit laatste type gebreken moeten de bestuurders volgens de verkeersregels de nodige aandacht schenken. Wat de andere ongevalsfactoren betreft die vermeld staan op het statistische formulier onder de rubriek Weg/weersomstandigheden (steile afdaling, scherpe bocht, slechte zichtbaarheid: reliëf, vast obstakel, geïmmobiliseerd voertuig…), is het moeilijk om uit te maken of het gaat om reële gebreken aan de infrastructuur, of eerder om elementen waarmee de bestuurder geen rekening heeft gehouden in zijn rijgedrag. Volgens een Duitse studie zouden 27 % van de ongevallen rechtstreeks te wijten zijn aan het wegennet, terwijl de verkeersongevallen in bijna 70% van de gevallen tot stand komen door een fout of een tekortkoming bij de bestuurder. De Maids-studie, waarbij 921 verkeersongevallen met motorrijders werden geanalyseerd, stelt echter vast dat er in 57 gevallen (5,9 %) sprake was van fouten in het wegontwerp, maar dat deze in 47% van de gevallen (27 van de 57 ongevallen) geen rol speelden bij het totstandkomen van het ongeval. In 4 gevallen (0,4 %) waren ze aanleiding tot het ongeval en in 7 gevallen (0,8 %) was het verkeerd wegontwerp de voornaamste ongevalsfactor. In de 19 overige gevallen (2,1 %), was het verkeerd wegontwerp een secundaire ongevalsfactor. Uit deze studies blijkt dat infrastructuur zeker niet de belangrijkste factor is bij het totstandkomen van ongevallen, verre van zelfs. Als experten naar de plaats van het ongeval worden gezonden, blijven zij echter niet systematisch stilstaan bij de wegomgeving en haar elementen. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

6 + 5 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20070707 ST [electronic version only]
Uitgave

Brussel, Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid (FCVV), 2007, 29 p., 11 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.