Onaangepaste en overdreven snelheid wordt direct in verband gebracht met de verhoging van de kans op het plaatsvinden van verkeersongevallen en de verhoging van de ernst van deze ongevallen. Snelheid speelt een min of meer belangrijke rol bij vele verkeersongevallen. Natuurlijk zijn er meestal verschillende factoren in het spel die, mede omdat er (te) snel wordt gereden, tot een ongeval leiden. Snelheid kan tot een ongeval leiden omdat deze hoger was dan de toegestane snelheidslimiet (overdreven snelheid), of hoger dan de omstandigheden op dat moment veiligheidshalve toelieten (bijvoorbeeld door regen, mist of grote verkeersdrukte) (onaangepaste snelheid). Met name dit tweede aspect is over het algemeen moeilijk objectief vast te stellen. Snelheid wordt door de politie (in de officiële ongevallenstatistieken) niet als ongevalsoorzaak geregistreerd. In buitenlandse studies wordt op grond van diepteonderzoek, wat snelheid als voornaamste ongevalfactor betreft, een aandeel van 20 tot 35% genoemd. In de Veiligheidsmonitor 2006 van de Federale Politie vormt onaangepaste snelheid het buurtprobleem dat voor de meeste onveiligheidsgevoelens zorgt. Ook in de vorige veiligheidsmonitoren was dit het geval en er is slechts sprake van een minimale afname. Wat de ernst van de ongevallen betreft zijn vooral de botssnelheid en de compatibiliteit van de botspartners verklarende factoren. In dit verband kan gewezen worden op de impact van ongevallen met vrachtwagens. Daarnaast valt de laatste jaren bij de personenwagens een gewichtstoename en een toename van het vermogen vast te stellen. Ook de populariteit van wagens van het type SUV baart zorgen omwille van het hoge gewicht en de gebrekkige compatibiliteit bij aanrijdingen. (Author/publisher)
Samenvatting