Statistische analyse van verkeersongevallen 2010.

Auteur(s)
Nuyttens, N. Focant, F. & Casteels, Y.
Jaar
Samenvatting

Jaarlijks publiceert het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid een statistiekenrapport over letselongevallen. Het statistiekenrapport van het jaar 2010 is een bijzondere uitgave in de reeks van jaarlijkse statistiekenrapporten, omdat zij naast de gewoonlijke korte termijn analyse (ten opzichte van een jaar eerder), ook een lange termijn analyse van het afgelopen decennium aanbiedt. Deze tweeledige finaliteit van het rapport kadert vanzelfsprekend binnen de evaluatie van de doelstelling van de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid om het aantal verkeersdoden te halveren tussen het referentiegemiddelde 1998-1999-2000 en het jaar 2010. Reeds voor de publicatie van dit rapport werd bekend gemaakt dat de doelstelling van maximaal 750 verkeersdoden niet is gehaald. Dit rapport plaatst de positieve en negatieve ontwikkelingen van de ongevallenstatistieken in de loop van het afgelopen decennium tegenover elkaar en wil zo een verklaring bieden voor het niet behalen van de doelstelling. Bovendien kan deze terugblik op het decennium 2000-2010 bijdragen tot de bepaling van de prioriteiten op het vlak het verkeersveiligheidsbeleid voor het komende decennium. Intussen heeft een nieuwe Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid, georganiseerd op 11 mei 2011, immers de ambitieuze doelstelling geformuleerd om tussen 2010 en 2020 het aantal verkeersdoden opnieuw te trachten halveren. Naast een eindpunt vormt dit rapport dus tegelijkertijd een beginpunt en luidt het een nieuwe decennium op het vlak van verkeersveiligheid in. De eerste twee hoofdstukken na de inleiding geven een theoretische inleiding van de ongevallencijfers, waarbij het eerstgenoemde hoofdstuk focust op de verkeersveiligheidspiramide en het andere op de kwaliteit en de totstandkoming van de databank met de gegevens over verkeersongevallen met lichamelijk letsel. Daarna volgt een hoofdstuk met een overzicht van de terminologie welke in dit rapport wordt gebruikt. Hoofdstuk 5 tot en met 9 bevatten de daadwerkelijke analyse van de ongevallencijfers. Elkeen van deze hoofdstukken wordt aansluitend gevolgd door een synthese. Het rapport wordt afgesloten met een algemene samenvatting. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20141108 ST [electronic version only]
Uitgave

Brussel, Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid BIVV - Kenniscentrum Verkeersveiligheid, 2012, 219 p.; D/2012/0799/123

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.