Statistische analyse van verkeersongevallen 2011.

Auteur(s)
Focant, F.
Jaar
Samenvatting

De onveiligheid op de Belgische wegen had in 2011 47924 letselongevallen tot gevolg. 858 mensen stierven ten gevolge van deze ongevallen (wat neerkomt op meer dan 2 verkeersdoden per dag), 6146 mensen raakten zwaargewond en 56639 mensen lichtgewond. Deze hoge cijfers geven nochtans slechts gedeeltelijk de realiteit weer, aangezien niet alle ongevallen en slachtoffers geregistreerd worden. Naar schatting ontbreekt een tiende van de verkeersdoden, de helft van de zwaargewonden en twee derde van de lichtgewonden in de statistieken. 2010 was een erg goed jaar voor de verkeersveiligheid. De resultaten van 2011 zijn echter minder gunstig: alle indicatoren stijgen opnieuw. Ten opzichte van 2010 stijgt het aantal verkeersdoden met 2,0% (17 verkeersdoden meer), het aantal zwaargewonden met 3,0% (+182), het aantal lichtgewonden met 4,2% (+2258) en het aantal letselongevallen met 4,4% (+2006). Een gelijksoortige stijging is niet in alle Europese landen merkbaar, maar wel in onze buurlanden (in Nederland neemt het aantal verkeersdoden met 4% toe, in Duitsland met 9%, in het Verenigd Koninkrijk met 6% en in Luxemburg met 13% (CARE — Europese Commissie DG Mobiliteit en Vervoer)). De laatste stijging van het aantal verkeersdoden dateert van 2001. Het jaar 2011 breekt dus met de dalende tendens van het aantal verkeersdoden van de laatste tien jaar. Deze recente stijging lijkt niettemin eerder de weerbots van de uitstekende resultaten van 2010 (die te danken waren aan een winter met veel sneeuw, waardoor het aantal zeer ernstige ongevallen afnam) dan een echte verslechtering van de situatie. De evolutie van het aantal verkeersdoden tussen 2009 en 2011 ondersteunt deze hypothese: het aantal verkeersdoden daalt van 943 naar 858 en neemt dus met 9,0% af. Hetzelfde geldt voor het aantal zwaargewonden, dat met 7,3% daalt. Ondanks deze stijging in 2011 is de evolutie van de veiligheidsindicatoren erg gunstig op lange termijn. Ten opzichte van 1973 is het aantal verkeersdoden met 71% gedaald en het aantal zwaargewonden met 75%. Het aantal lichtwonden neemt slechts met 32% af, maar deze evolutie blijft positief rekening houdende met het verkeer dat blijft toenemen op het Belgische wegennet. Het aantal afgelegde kilometers is in deze periode bijna verdrievoudigd en het aantal motorvoertuigen is meer dan verdubbeld. Deze langdurige daling van de indicatoren is de laatste jaren jammer genoeg afgezwakt: ten opzichte van 2005 is het aantal slachtoffers (doden 30 dagen + zwaargewonden + lichtgewonden) met slechts 4% verminderd. De afzwakking van de daling, die in 2004 lijkt te zijn begonnen, betreft vooral de groep zwaargewonden en is in alle drie de gewesten van het land merkbaar. Enkel het aantal verkeersdoden blijft even sterk dalen: -21% ten opzichte van 2005. Gezien de voortdurende verkeerstoename is het ongevals- en overlijdensrisico gelukkig nog altijd aan het dalen. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20141109 ST [electronic version only]
Uitgave

Brussel, Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid BIVV - Kenniscentrum Verkeersveiligheid, 2013, 83 p.; D/2013/0799/34

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.