Stedelijke stroomwegen : ontbrekende schakel in de wegcategorisering?

Auteur(s)
Koolstra, K.
Jaar
Samenvatting

Hoewel de huidige Duurzaam Veilig wegcategorisering bij erftoegangswegen en ge-biedsontsluitingswegen onderscheid maakt tussen binnen en buiten de bebouwde kom, ontbreekt een dergelijk onderscheid bij de stroomwegen. Desalniettemin zijn er argumenten om binnen stedelijke gebieden een aangepast type stroomweg toe te passen, naast autosnelwegen voor het doorgaande verkeer. De belangrijkste reden is dat een stedelijke stroomweg met een lagere ontwerpsnelheid beter inpasbaar zal zijn in het stedelijk gebied dan een autosnelweg. Zo kan het downgraden van autosnelwegen of parallelbanen van autosnelwegen bijdragen aan minder milieuhinder en een hogere aansluitingsdichtheid mogelijk maken met positieve gevolgen voor de verkeersveiligheid. Ook bestaande stedelijke autowegen met ongelijkvloerse kruisingen zijn het beste te categoriseren als stedelijke stroomwegen. Tenslotte is het ook mogelijk om drukke, relatief onveilige stedelijke gebiedsontsluitingswegen op te waarderen tot stedelijke stroomweg. Op basis van een vergelijking van criteria met betrekking tot veiligheid, doorstroming, milieuemissies e.d. kan worden geconcludeerd dat een ontwerp- en maximumsnelheid van 80 km/uur het beste past bij een stedelijke stroomweg. Dit is significant lager dan de maximumsnelheid van regionale stroomwegen (100 km/uur). Het gewenste dwarsprofiel is duidelijk soberder dan van een autosnelweg: rijstroken zijn smaller en vluchtstroken ontbreken. Om capaciteitsredenen is de minimumuitvoering 2*2-strooks en indien nodig kan voor een 2*3-strooks uitvoering worden gekozen. Aansluitingen met het onderliggende wegennet zijn ongelijkvloers, hoewel het soms nodig zal zijn om als faseringsoplossing gelijkvloerse kruisingen toe te staan. Kruisingen tussen stedelijke stroomwegen kunnen uit oogpunt van ruimtebeslag en kosten het beste worden vormgegeven als verkeersplein. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

6 + 11 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20062173 e12 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Uitgave

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 5, p. 1401-1416, 10 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.