In sommige delen van het land staat het streekvervoer onder druk. Dit is vooral een gevolg van dalende rijkssubsidie (lagere Brede doeluitkering verkeer en vervoer, geen volledige indexering) in combinatie met laag openbaar vervoer-gebruik. Een voorbeeld is Zeeland, waar sinds 1 maart 2015 het ov-aanbod met een kwart is verminderd. De verwachting is dat er de komende jaren ‘gaten’ gaan vallen: gebieden zonder lijngebonden ov. Los van de vraag of dat erg is en of er alternatieven zijn, moeten we cijfers hebben om ons niet te hoeven baseren op beelden. Zulke cijfers om te kunnen helpen bij onderbouwde beleidsbeslissingen zijn er nu. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft op verzoek van CROW-KpVV z’n GIS met trein- en metrostations uitgebreid met alle bushaltes en het aantal halteringen per uur. De cijfers van 2013 kunnen we nu vergelijken met die van 2003 en 2008, toen eenzelfde exercitie werd gedaan. De belangrijkste resultaten staan in het Compendium voor de leefomgeving. In dit bericht de hoofdlijnen en een analyse. (Author/publisher)
Samenvatting