A structural road accident model for Belgium.

Auteur(s)
Bossche, F. van den & Wets, G.
Jaar
Samenvatting

The objective of this study is to enhance the understanding of the complex influence of various factors on the number of accidents and their severity. A database with a broad set of explanatory variables has been created for Belgium for the years 1986 to 2000. The model expresses the number and the severity of accidents in terms of a whole range of explaining variables, using a structural multi-variable approach. Apart from the use of advanced regression techniques, the model provides a means to quantify the impact of both policy variables and factors that cannot be influenced. The model developed in this text consists of four equations to explain the frequency (the number of accidents with injuries and deaths), and the severity (number of injured and dead people) of accidents. After an overview of the dependent and independent variables, some details on the methodology are provided. These are necessary to understand the discussion of the BC-GAUHESEQ modeling approach, which has been used in this text. In the results section, the outcomes of the models are presented and discussed. Also some general conclusions and topics for model improvement and further research are provided. (Author/publisher) Dutch abstract: Het doel van deze studie is de kennis uit te breiden over de complexe invloed van verschillende factoren op het aantal ongevallen en de ernst ervan. Een databank met een grote aantal verklarende variabelen voor België werd opgesteld voor de periode van 1986 tot 2000. Het model drukt het aantal ongevallen en de ernst ervan uit in termen van een uitgebreide set van verklarende variabelen, en dit met behulp van een structurele multivariate benadering. Naast het gebruik van geavanceerde regressietechnieken biedt het model een manier om de impact van beleidsmaatregelen en van niet-beïnvloedbare factoren te kwantificeren. Het model dat in deze tekst wordt gebouwd bestaat uit vier vergelijkingen om de frequentie van ongevallen (het aantal ongevallen met gewonden en doden) en de ernst ervan (aantal gewonden en doden) te verklaren. Naast een overzicht van de afhankelijke en onafhankelijke variabelen worden de belangrijkste elementen in de methodologie beschreven. Deze zijn noodzakelijk om de uiteenzetting van de BC-GAUHESEQ modelbenadering, die in de tekst werd gebruikt, te begrijpen. In een volgend deel worden de resultaten van het model beschreven en toegelicht. Verder worden een aantal algemene conclusies getrokken en wordt aangegeven op welke manier het model nog verbeterd kan worden. Tot slot worden enkele mogelijke pistes voor verder onderzoek aangegeven. (Author/publisher) The report is available at: http://www.luc.ac.be/dam/Papers/2003_structural.pdf

Publicatie aanvragen

5 + 7 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
C 29635 [electronic version only]
Uitgave

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid bij Stijgende Mobiliteit, 2003, 43 p., 29 ref.; Rapportnummer RA-2003-21

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.