Studie naar de effecten van vrij programmeerbare verlichte borden op de verkeersveiligheid. Rapport in opdracht van Agentschap Wegen en Verkeer – Expertise Verkeer en Telematica.

Auteur(s)
Brijs, T. Brijs, K. & Cornu, J.
Jaar
Samenvatting

Vrij programmeerbare verlichte borden (VPVB) is een verzamelnaam voor technologieën die het mogelijk maken om reclameboodschappen af te beelden op panelen op een digitale manier en waarbij meestal gebruik gemaakt wordt van actieve verlichting. Allerlei evoluties (toenemende technologische mogelijkheden, dalende kostprijs van deze systemen, mobiele karakter van deze systemen, etc.) en de wens om de aandacht te trekken van de consument hebben ervoor gezorgd dat deze VPVB’s alsmaar meer verschijnen in de wegomgeving. Het is evenwel niet ondenkbaar dat deze systemen doordat ze net de aandacht proberen te trekken van de consument, een invloed hebben op het kijkgedrag, de aandacht voor de verkeerssituatie, het rijgedrag en dus mogelijk ook op de veiligheid van de weggebruiker. Om beter de mogelijke impact te begrijpen van VPVB’s op de verkeersveiligheid wordt in dit internationale literatuuronderzoek daarom dieper ingegaan op de onderliggende mechanismes die deze verkeersveiligheid bepalen. In hoofdstuk 6 van dit rapport wordt rekening houdend met de internationale literatuurverkenning enerzijds, en de Vlaamse context anderzijds, een aanbeveling geformuleerd naar het beleid met betrekking tot het gebruik van deze VPVB’s langsheen Vlaamse wegen. In het eerste hoofdstuk worden daarom een aantal kenmerken van VPVB besproken die een mogelijke impact hebben op het procesverloop. Vervolgens worden in hoofdstuk 2 de veranderingen in het kijkgedrag van de bestuurder beschreven. Het derde hoofdstuk behandelt de mate waarin VPVB zorgen voor afleiding (i.e. cognitief) en verblinding bij bestuurders. Deze afleiding en/of verblinding leidt tot veranderingen in het rijgedrag (bv. snelheid, laterale positie, deceleratie, etc.). Naast deze veranderingen in het rijgedrag wordt in hoofdstuk 4 de impact van VPVB op het ongevalsrisico beschreven. Tot slot wordt in hoofdstuk 5 een overzicht gegeven van de belangrijkste richtlijnen rond het gebruik van VPVB uit de internationale literatuur. Deze richtlijnen zijn gebaseerd op zowel wetenschappelijk onderzoek als best practices. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20151167 ST [electronic version only]
Uitgave

Hasselt, Universiteit Hasselt, Instituut voor Mobiliteit (IMOB), 2014, 30 p., 42 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.