Taakanalyse en kwantificatie van inhalen op tweestrookswegen.

Auteur(s)
Hegeman, G.
Jaar
Samenvatting

Task analysis and quantification of overtaking on two-lane rural roads. Overtaking on two-lane rural roads causes several fatalities each year. Drivers indicate a need for assistance to perform an overtaking manoeuvre. To be able to improve the performance of overtaking on bi-directional roads, a thorough understanding of the manoeuvre is necessary. Therefore a task analysis of overtaking is made, existing of the phases: decision to overtake, preparation, lane change to lane for opposing traffic, pass, lane change back to own lane. These five phase include over 20 subtasks. Observations of overtaking frequencies and overtaking behaviour are used to quantify these tasks. The total overtaking manoeuvre takes on average 7.8 seconds, with a standard deviation of 2.5 seconds. To verify the international validity of the task analysis, a small questionnaire amongst drivers in 15 different countries is done. Besides an extra tasks of flicking headlights in the dark, all tasks of overtaking are similar in the included countries. The performance in practice however, fairly differs, varying from ‘performance as the law prescribes’ to ‘performance while opposing vehicle is present (three vehicle on two lanes)’ and ‘lead vehicle moves to the shoulder lane to let the overtaker pass’. The task analysis of overtaking will be useful for the design of driver assistance systems aiming to ease overtaking. (Author/publisher) Nederlands abstract: Inhalen op tweestrooks-stroomwegen en -gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom is een oorzaak voor vaak ernstige ongelukken. Bestuurders geven aan behoefte te hebben aan ondersteuning bij inhalen op dit soort wegen. Om inhalen makkelijker en veiliger te maken is het noodzakelijk de inhaalbeweging volledig te doorgronden. Daarom met behulp van observaties van inhaalfrequentie en inhaalgedrag een taakanalyse gemaakt. De taakanalyse van inhalen bestaat uit vijf fasen: beslissing om in te halen, voorbereiding inhalen, rijstrookwissel naar rijstrook van tegenliggers, het passeren en rijstrookwissel terug naar eigen rijstrook. Deze vijf fasen bevatten meer dan 20 uit te voeren subtaken. De totale inhaalbeweging duurt gemiddeld 7.8 seconden, met een standaard afwijking van 2.5 seconden. Uit een mini-enquête onder bestuurders van 15 verschillende landen blijkt dat de subtaken van een inhaalbeweging weinig verschillen. Alleen ‘flikkeren met groot licht’ is in sommige landen verplicht of gebruikelijk. De uitvoering in de praktijk blijkt wel te verschillen, variërend van ‘zoals de regels’ tot ‘inhalen terwijl er een tegenligger aankomt’ (drie voertuigen naast elkaar op twee rijstroken) en ‘voorligger gaat op vluchtstrook rijden om inhaler te laten passeren’. De taakanalyse van inhalen is nuttig voor het systematisch testen van (te ontwikkelen) bestuurdersondersteunende systemen. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

2 + 17 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20051732 c18 ST (In: ST 20051732 [electronic version only])
Uitgave

In: Duurzame mobiliteit : hot or not ? : 32ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Antwerpen, 24 en 25 november 2005, deel 3, p. 943-965, 19 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.