Taluds op veiligheidsaspecten onderzocht.

Auteur(s)
Schoon, C.C. & Pol, W.M.H. van de
Jaar
Samenvatting

Er zijn door de SWOV drie taludconfiguraties onderzocht : aflopende taluds met aan de voet een brede obstakelvrije zone; aflopende taluds met aan de voet een gevarenzone; opgaande taluds. Nagegaan is welke kenmerken van taluds invloed hebben op het dynamisch gedrag van voertuigen bij ongevallen op taluds. Het onderzoek is uitgevoerd door middel van mathematische simulaties van taludongevallen (incidenten) met het computermodel VEDYAC. Met dit model kunnen voor alle mogelijke taludprofielen botsingen en manoeuvres worden gesimuleerd. Voor het verkrijgen van zo realistisch mogelijke uitkomsten van de simulaties is het noodzakelijk dat het model en de te hanteren waarden worden vastgesteld. Verder dienen de modelresultaten aan de werkelijkheid te worden getoetst. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

3 + 4 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20170603 ST [electronic version only]
Uitgave

Verkeerskunde, Vol. 40 (1989), No. 12 (december), p. 539-541.

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.