De meeste vrachtwagenongevallen vinden buiten de bebouwde kom plaats. Het ongevallenaandeel binnen de bebouwde kom is bij vrachtwagens een kwart kleiner dan bij andere voertuigen. Vrachtwagenongevallen op plaatsen met specifieke karakteristieken, zoals bruggen, wegenwerken of tunnels zijn zeldzaam, maar komen bij vrachtwagens toch vaker voor in vergelijking met alle ongevallen samen. Ongevallen zonder tegenpartij (meestal zijn dit botsingen tegen een hindernis) komen bij vrachtwagens minder voor dan bij andere voertuigen. Terwijl dit bij alle dodelijke ongevallen samen het meest voorkomende ongevalstype is (meer dan 40%), tellen vrachtwagenongevallen slechts 13% dodelijke ongevallen waarbij enkel de vrachtwagen betrokken is. Ongevallen met fietsers, waarvan vooral dodehoekongevallen, komen bij vrachtwagens dan weer relatief vaak voor. Ook ongevallen met stilstaande vrachtwagens vallen relatief gezien frequenter voor dan ongevallen met andere stilstaande voertuigen. Vrachtwagenbestuurders zijn doorgaans mannen. Qua leeftijd merken we een gelijkmatige verdeling over alle leeftijden op. Verder blijft het sterk verhoogde risico voor jonge personenwagenbestuurders bij vrachtwagenchauffeurs uit. Bij vrachtwagenchauffeurs die betrokken raken bij een ongeval wordt uiterst zelden een invloed van alcohol vastgesteld. (Author/publisher) Voor het complete rapport zie: http://bivvweb.ipower.be/Observ/NL/vrachtwagenrapport_NL.pdf
Samenvatting