Toegankelijkheid openbaar vervoer.

Auteur(s)
Spiitje, H.D. & Witbreuk, M.J.G.
Jaar
Samenvatting

Accessibility public transport. In order to encourage chain mobility, the accessibility of public transport and the transfer from one means of public transport to another must be optimal. Infrastructure (location and design of the transport hubs) and the design of the public transport vehicles play an important role in accessibility, while an effective travel and route information system is essential to promoting public transport as one of the modal splits in the mobility chain. However, in spite of the fact that various public and private parties in the Netherlands are currently studying aspects such as improvement of the accessibility of public transport, there is clearly room for improvement. For example, the accessibility of a bus or tram stop or platform may leave a lot to be desired due to the lack of a ramp or lift. The distance and height between the stop or platform and the vehicle is often too great, so great in fact that disabled people have to rely on mechanical aids or even on the assistance of others. However, an accessible public transport system is not only good for the elderly and people with restricted mobility, it also benefits short and tall people, children, people with a leg in plaster and people with pushchairs or luggage. In short, collective passenger transport should be integrally accessible for everyone, with or without a handicap. Although this is obvious to most people, actual practice does not bear it out. (Author/publisher) Nederlands abstract: Om ketenmobiliteit te stimuleren dient de overstap naar dan wel tussen de diverse OV vervoermiddelen optimaal te zijn. Niet alleen de infrastructuur (ligging en inrichting OV-vervoersknooppunten) en de inrichting van het OV-materiaal speelt hierbij een belangrijke rol als het om de toegankelijkheid gaat, ook een goed reis- en route-informatiesysteem is van essentieel belang als het gaat om het bevorderen van het openbaar vervoer als een van de modal splits in de verplaatsingsketen. Echter ondanks het feit dat verschillende publieke en private partijen c.q. instanties in Nederland kijken naar onder meer de verbetering van de toegankelijkheid van het openbaar vervoer is deze duidelijk voor verbetering vatbaar. Zo kan bij voorbeeld de bereikbaarheid van een halteplaats of een perron te wensen over laten als gevolg van het ontbreken van heen hellingsbaan respectievelijk lift. Ook de te overbruggen afstand en de te overbruggen hoogte tussen halteplaats/perron en het voertuig is doorgaans te groot. Zelfs zo groot dat mensen met een motorische handicap gebruik moeten maken van hulpmiddelen of een beroep moeten doen op derden. Echter een goed toegankelijk OV-vervoersysteem komt niet alleen ten goede aan ouderen en mensen met een mobiliteitsbeperking, maar evenzeer aan kleine en lange mensen, kinderen, mensen met een been in het gips en mensen met kinderwagens of bagage. Kortom openbaar vervoer dient integraal toegankelijk te zijn, dus voor iedereen, met of zonder mobiliteitsbeperking. Hoewel dit voor de meesten vanzelfsprekend is, ziet de praktijk er anders uit. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

3 + 4 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20051732 e17 ST (In: ST 20051732 [electronic version only])
Uitgave

In: Duurzame mobiliteit : hot or not ? : 32ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Antwerpen, 24 en 25 november 2005, deel 5, p. 1575-1594, 5 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.