Toelichting op aanpak analyse kosten en baten verhoging maximumsnelheid naar 130 km/h : achtergrondnotitie DVS in kader onderzoek invoering 130 km/h.

Auteur(s)
-
Jaar
Samenvatting

In het kader van het onderzoek ‘invoering verhoging maximumsnelheid naar 130 km/h’ is een analyse uitgevoerd van de kosten en baten van de verhoging. De kosten en baten zijn in het kader van het onderzoek globaal verkend. Daarbij is aangesloten op de richtlijnen OEI bij MIRT- verkenningen van 1 augustus 2010. De analyse is uitgevoerd op basis van de verkeersberekeningen van de effecten van de verhoging van de maximumsnelheid. De verkeersberekeningen zijn uitgevoerd met het Landelijk Model Systeem (LMS). Op basis van de verkeersberekeningen zijn de effecten op de reistijden, de emissies en de veiligheid op het autosnelwegennet geraamd. Deze effecten zijn vervolgens uitgedrukt in een geldelijke waardering van de maatschappelijke baten (monetaire baten). Tevens zijn de kosten van de maatregelen geraamd en is de Netto Contante Waarde (NCW) van de kosten en baten afgeleid over de gehele levensduur van het project. Alle genoemde geldbedragen in deze notitie zijn excl. BTW, tenzij anders aangegeven. De verkeersberekeningen zijn uitgevoerd voor het gekozen basisscenario voor de invoering van de verhoging van de maximumsnelheid. Op basis van de berekende effecten van het basisscenario en de toets op de randvoorwaarden voor natuur, milieu en geluid, is dit scenario verder geoptimaliseerd in twee varianten genaamd ‘robuust’ en ‘ambitie’. In deze notitie worden de uitkomsten van de analyses van de effecten, baten en kosten voor alle drie de varianten (basis, robuust en ambitie) gepresenteerd. Ook worden de uitkomsten gepresenteerd van een aantal gevoeligheidsanalyses op de gehanteerde uitgangspunten, die voor de variant ambitie zijn uitgevoerd. De opbouw van de notitie is als volgt. In hoofdstuk wordt kort ingegaan op de gehanteerde verkeersprognoses. Hoofdstuk 3 beschrijft de geraamde maatschappelijke effecten op het terrein van reistijden, emissies en verkeersveiligheid. Hoofdstuk 4 gaat in op de berekende baten en kosten. Het laatste hoofdstuk 5 behandelt de uitkomsten van de gevoeligheidsanalyses. In de bijlagen wordt nadere achtergrondinformatie gegeven over de gehanteerde methoden en kentallen. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20200364 ST [electronic version only]
Uitgave

Delft, Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart DVS, 2011, 40 p., 10 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.