Transit Oriented Development in Haaglanden : een onderzoek naar de verblijfskwaliteit van zeven stationslocaties in de regio Haaglanden en de potentie voor woonontwikkeling.

Auteur(s)
Borkens, E. & Jansen, B.
Jaar
Samenvatting

Er is een substantiële groep mensen in Haaglanden die graag bij een trein of Randstad-Rail-station woont en bereid is de auto weg te doen/geen auto aan te schaffen en meer het OV te gebruiken. Dat blijkt uit een enquête die de regio onder 580 respondenten heeft uitgevoerd. Dit onderzoek heeft een representatief beeld van de woonwensen van de rode (stedelijk georiënteerde) leefstijlgroep volgens BSR model opgeleverd. De huidige praktijk en ideaalbeeld van TOD in Nederland zijn appartementenflats. Dit zijn geen aantrekkelijke woonomgevingen en de mensen die hier op af komen zijn over het algemeen niet OV-georiënteerd en willen geen psychologische verantwoordelijkheid voor de stationsomgeving. De stationslocaties lenen zich stedenbouwkundig, qua mensenstromen en qua beoogde leefstijl goed voor centrum stedelijke tot centrum-dorpse woonmilieus. Voor deze groep wordt echter zelden gebouwd. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20150538 r ST (In: ST 20150538 [electronic version only])
Uitgave

In: Vernieuwing in verkeerskunde : Nationaal verkeerskundecongres 2014, Jaarbeurs, Utrecht, 12 november 2014, 5 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.