Trendprognose wegverkeer 2015-2020 voor RWS.

Auteur(s)
Francke, J. & Wüst, H.
Jaar
Samenvatting

In verschillende milieustudies van Rijkswaterstaat (RWS) zijn naast langetermijn verwachtingen van het wegverkeer op het hoofdwegennet (HWN) ook korte- en middellangetermijn verwachtingen nodig. Het betreft onder andere RWS berekeningen in het kader van het Nationale Samenwerkingsverband Luchtkwaliteit (NSL), Samen Werken aan de Uitvoering van Nieuw Geluidbeleid (SWUNG) en het Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Langetermijn verwachtingen van het wegverkeer op het HWN worden op dit moment jaarlijks opgesteld door RWS in opdracht van het Directoraat-Generaal Bereikbaarheid (DGB) met het Nederlands Regionaal Model (NRM) en het Landelijk Model Systeem (LMS) voor twee WLO-toekomstscenario’s in 2020 en 2030. Het jaar 2020 komt steeds dichterbij en de werkelijke verkeersontwikkeling op het hoofdwegennet ligt fors onder de toename die verwacht wordt in het Global Economy (GE) scenario voor het jaar 2020. Daarnaast zijn het LMS/NRM, in de huidige vorm, niet geschikt om verkeersverwachtingen op te stellen voor de korteen middellange termijn. Met het oog op de consistentie van de toekomstramingen heeft DGB daarom het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) gevraagd om voor de milieustudies van RWS naast een trendprognose voor de kortetermijn (1-2 jaar vooruit) ook een middellangetermijn trendprognose te maken tot 2020. In deze notitie worden de resultaten van de trendprognose voor het wegverkeer in de periode 2015-2020 gepresenteerd. Allereerst worden de aanpassingen in de modelvergelijkingen kort toegelicht en de verantwoording van de aannames. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20151561 ST [electronic version only]
Uitgave

Den Haag, Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid KiM, 2015, 11 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.