Trendprognose wegverkeer 2016-2021 voor RWS.

Auteur(s)
Francke, J. & Wüst, H.
Jaar
Samenvatting

In verschillende milieustudies van Rijkswaterstaat (RWS) zijn naast langetermijnverwachtingen van het wegverkeer op het hoofdwegennet (HWN) ook korte- en middellangetermijnverwachtingen nodig. Het betreft onder andere RWS berekeningen in het kader van het Nationale Samenwerkingsverband Luchtkwaliteit (NSL), Samen Werken aan de Uitvoering van Nieuw Geluidbeleid (SWUNG) en het Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Langetermijn verwachtingen van het wegverkeer op het HWN worden op dit moment jaarlijks opgesteld door RWS in opdracht van het Directoraat-Generaal Bereikbaarheid (DGB) met het Nederlands Regionaal Model (NRM) en het Landelijk Model Systeem (LMS) voor twee WLO-toekomstscenario’s in 2030 en 2040. Het LMS/NRM is echter niet geschikt om verkeersverwachtingen op te stellen voor de korte termijn. Met het oog op de consistentie van de toekomstramingen heeft DGB daarom het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) gevraagd om voor de milieustudies van RWS naast een trendprognose voor de korte termijn (1-2 jaar vooruit) ook een middellange termijn trendprognose te maken voor de komende vijf jaar, tot 2021. In deze notitie worden de resultaten van de trendprognose voor het wegverkeer in de periode 2016-2021 gepresenteerd. Allereerst worden de aanpassingen in de modelvergelijkingen kort toegelicht en de verantwoording van de aannames. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20160707 ST [electronic version only]
Uitgave

Den Haag, Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid KiM, 2016, 11 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.