Turborotonde en lijnmarkering (artikel 76 RVV).

Auteur(s)
Fortuijn, L.G.H. & Carton, P.J.
Jaar
Samenvatting

Op turborotondes verbiedt artikel 78 RVV het strookwisselen. Weggebruikers zijn hiervan slecht op de hoogte. Soms gebruiken zij de opening in de verhoogde rijstrookscheiding tegenover een toerit om van rijstrook te wisselen. Daarom verdient het aanbeveling op alle turborotondes in deze opening een doorgetrokken streep aan de binnenkant naast de onderbroken markering aan te brengen. Voor een goede geleiding dienen beide strepen in het verlengde van de kantlijn langs de verhoogde rijstrookscheiding te liggen. De tussenruimte bedraagt dan 50 cm. Maar wat zijn de juridische aspecten hiervan, aangezien de onderlinge afstand groter is dan de 18 cm die het Verdrag van Wenen inzake Verkeerstekens aanbeveelt. Geconcludeerd wordt dat niet dit Verdrag maatgevend is, maar de norm van de Nederlandse rechter, met als criterium of beide lijnen samen zich nog als één teken voordoen. Hoe reëel is het dat de Nederlandse rechter tot dit oordeel komt? En is dit voor de streepmarkering van turborotondes relevant? De bijdrage sluit af met een aanbeveling voor aanpassing van de lijnmarkering op turborotondes. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

1 + 2 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20071367 q ST (In: ST 20071367 CD-ROM)
Uitgave

In: Verkeerskundige werkdagen 2007, Hilversum, 13 en 14 juni 2007, 14 p., 2 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.