Tweede evaluatie subsidieprogramma Mobiliteitsvouchers : hoofdrapport.

Auteur(s)
Smit-van Oijen, J. Gommers, F. & Lankhuijzen, R.
Jaar
Samenvatting

Zomer 2013 evalueerde XTNT in opdracht van AgentschapNL en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu het subsidieprogramma mobiliteitsvouchers. De vraag was in hoeverre MKB-ondernemers zich bewuster zijn geworden van mogelijkheden op het gebied van Slim Werken en Slim Reizen. En in hoeverre zij ook maatregelen hebben geïmplementeerd. Daarnaast was de vraag in hoeverre de markt voor mobiliteitsadviezen binnen het MKB is ontwikkeld. XTNT interviewde aangewezen adviseurs en subsidieverstrekkers en hield daarnaast een enquête onder MKB-ondernemers. Deze input was de basis voor het beantwoorden van de onderzoeksvragen. Het resultaat leest u in dit evaluatierapport. Uit de evaluatie komen de volgende conclusies naar voren. Het subsidieprogramma heeft ervoor gezorgd dat de deelnemende MKB-ondernemers zich bewuster zijn geworden van hun mogelijkheden of bevestiging hebben gekregen dat hun huidige SWSR-beleid voldoet (70 procent geeft aan bewuster te zijn geworden). * De 4.700 bereikte bedrijven vormen een afspiegeling van het totale MKB en zijn gevestigd in die gebieden waar de druk op het wegennet het grootst is. De bedrijven hadden een concrete aanleiding om gebruik te maken van de subsidieregeling. Denk hierbij aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, kostenbesparing en invulling van goed werkgeverschap. Bij 60 procent van de geënquêteerde bedrijven speelde ook de bereikbaarheid een rol. * Ongeveer tweederde van de geënquêteerde bedrijven geeft aan aan de slag te willen, 36 procent geeft aan dit ook daadwerkelijk (nu al) te doen. De bedrijven gaan vooral over tot het invoeren van maatregelen als hiervoor een directe aanleiding is, zoals een verhuizing, aflopend fietsplan of als ze kunnen scoren op de CO2-prestatieladder. Met name maatregelen op het gebied van ‘verduurzamen wagenpark’ en de (elektrische) fiets worden ingevoerd. * De bedrijven implementeren maatregelen ongeveer 1 à 2 jaar na het uitvoeren van de mobiliteitsscan. Dat in ogenschouw genomen, gaan wij ervan uit dat zo’n 1.500 bedrijven naar aanleiding van de scan maatregelen hebben ingevoerd of dat nog gaan doen. Dat betekent dat zo’n 110.000 medewerkers in aanraking zijn gekomen met maatregelen. * 13 procent van de bedrijven die een mobiliteitsscan hebben laten uitvoeren, heeft maatregelen of verbeteringen ingevoerd met behulp van de grote voucher. Daarnaast voert nog zo’n 20 procent van de bedrijven die een mobiliteitsscan heeft uitgevoerd, maatregelen of verbeteringen in zonder gebruik te maken van de grote voucher. * Aan de aanbodzijde zien we dat mobiliteitsadviseurs hun scans en adviezen hebben kunnen verfijnen en automatiseren en dat productaanbieders hun producten verder hebben kunnen ontwikkelen. Ook zien we samenwerkingsverbanden ontstaan tussen de productaanbieders en adviseurs en daarnaast tussen lokale overheden en adviseurs. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

5 + 6 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20140050 ST [electronic version only]
Uitgave

Utrecht, XTNT Experts in Traffic and Transport, 2013, 46 p., 10 ref.; Projectnummer 010O

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.