In het gebruik van de infrastructuur loopt men in de praktijk steeds meer tegen beperkingen op. Dit zijn zowel interne beperkingen zoals capaciteit en mogelijkheden tot uitbreiding als externe randvoorwaarden vanuit milieu en ruimtegebruik. In het Rotterdamse havengebied is naast de gerealiseerde uitbreiding van spoor- en wegverkeer, gezocht naar combinaties van infrastructuren ten behoeve van efficiënter ruimtegebruik. Deze bijdrage onderkent een tweedeling in de mogelijkheden tot uitbreiding, namelijk het vergroten van de capaciteit van schakels in het netwerk en het verdichten van het netwerk. In de casus Aveling wordt een nadere uitwerking gegeven van een configuratiestudie naar verschillende ruimtelijke varianten. Centraal in deze uitwerking staat het gebruik van een 3D-ontwerpruimte als alternatief voor de conventionele 2D-benadering. Deze benadering blijkt voor bestaande situaties tot innovatieve oplossingen te leiden. Voor nieuwe situaties blijkt een tussenstap vereist waarin de vraagsturing vanuit het hogere netwerk bepalend blijkt te zijn voor de functionele toedeling van oplossingen binnen de gekozen schakel in het netwerk. Zo blijkt het al dan niet toevoegen van een schakel aan het netwerk in de vorm van een aan zeezijde gelegen verbinding tussen de noordzijde en zuidzijde van het havengebied bepalend voor de invulling van de ontsluitingsbocht in het Maasvlakte 2-gebied. (Author/publisher)
Samenvatting