The use of travel survey data in road safety analysis.

Auteur(s)
Bossche, F. van den Wets, G. & Brijs, T.
Jaar
Samenvatting

Mobility and traffic safety are, by nature, related. However, in traffic safety research, it is not always straightforward how this relation can be clarified, and what available data is best suited to do so. In this study, we present a decomposition of road victims in exposure and risk. This decomposition is applied to data from travel surveys for Flanders (Belgium) for the year 2000, combined with the accident records for the same year. This leads to models that enhance the insights in risk and exposure differences according to the age and gender of road users, as well as to the modal split. The results from the analysis shed a light on the relationship between mobility and traffic safety. The decomposition in time shows that the trend in the number of victims is not only determined by the increase in exposure, but also by the level of the risk over time. The decomposition by age and gender show a lower risk and exposure for female road users, and a fluctuating pattern over the different ages. If modal split is considered, it becomes clear that the number of bicycle and pedestrian victims is mainly determined by a higher risk factor, while car user victims have a higher level of exposure. These detailed insights are useful to take into account the differences in exposure and risk for various gender-age combinations and for the diversity of modal choices. (Author/publisher) Nederlandse samenvatting: Mobiliteit en verkeersveiligheid zijn van nature met elkaar verbonden. Nochtans is het niet altijd duidelijk hoe deze relatie in kaart kan worden gebracht, en welke hiervoor de meest geschikte gegevens zijn. In deze studie wordt een decompositie van verkeersslachtoffers voorgesteld in termen van blootstelling en risico. Deze decompositie werd uitgevoerd op de resultaten van de mobiliteitsenquêtes die in 2000 voor Vlaanderen werden opgesteld, samen met de ongevallengegevens voor hetzelfde jaar. De analyse verbetert het inzicht in het risico en de blootstelling van weggebruikers volgens leeftijd en geslacht en volgens transportmodus. De resultaten van dit onderzoek werpen een licht op de relatie tussen mobiliteit en verkeersveiligheid. De decompositie in de tijd toont aan dat de trend in het aantal slachtoffers niet enkel wordt bepaald door een toename in de blootstelling, maar ook door een wijziging in het risico over de tijd. De decompositie volgens leeftijd en geslacht toont een lager risico en een lagere blootstelling voor vrouwelijke weggebruikers, en een schommelend patroon over de verschillende leeftijden. Als de transportmodus in rekening wordt gebracht, dan wordt duidelijk dat het aantal slachtoffers bij fietsers en voetgangers vooral wordt bepaald door een hoger risico, terwijl een hogere blootstelling aan de grond ligt van het aantal slachtoffers bij automobilisten. De conclusies op dit niveau van detail zijn nuttig wanneer men rekening wil houden met de verschillen in blootstelling en risico voor verschillende combinaties van geslacht en leeftijd en voor de grote diversiteit van transportmodi. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/nl/modules/publications/st…

Publicatie aanvragen

8 + 4 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
C 33840 [electronic version only]
Uitgave

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid, 2005, 17 p., 21 ref.; Rapportnummer RA-2005-72

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.