De Nederlandse rijksoverheid heeft onlangs € 7 miljoen voor het onderzoek en de bouw van een demonstratiemodel van de Superbus toegekend nadat dit vervoersysteem volgens de Structuurvisie Zuiderzeelijn een verrassend hoge vervoerwaarde opleverde. De ontwikkelaars beoordelen de Superbus als superieur aan de andere openbaar vervoer modaliteiten. In deze bijdrage wordt aan de hand van de bestaande projectdocumentatie getoetst of het Superbus-concept terecht als haalbaar mag worden beschouwd door de ontwerpparameters van de Superbaan te verifiëren en het concept voor de aandrijving en besturing van de Superbus te vergelijken met de actuele stand van de techniek van elektrisch aangedreven voertuigen met hoge snelheid. Vervolgens wordt het geplande exploitatieconcept, de geprognotiseerde vervoervraag en de rentabiliteit van het Superbus-alternatief voor de Zuiderzeelijn kritisch bekeken. Het resultaat van de review luidt dat het ontwerp van de Superbaan niet voldoet aan de vigerende Nederlandse richtlijn voor het wegontwerp, de technische problemen en de tijd voor de ontwikkeling van de aandrijving, de accumulatoren, de veilige geleiding en besturing van de Superbus onderschat werden, terwijl de raming van de investerings- en exploitatiekosten te kort schiet. Het verwachte vervoervolume wordt overschat en er bestaan grote twijfels t.a.v. de veronderstelde rentabiliteit. (Author/publisher)
Samenvatting