Van instructie naar coaching in de primaire rijopleiding : introductie van het EU HERMES-project in Nederland.

Auteur(s)
Woltring, L.
Jaar
Samenvatting

HERMES beoogt grotere verkeersveiligheid via betere rijopleidingen door een specifieke vorm van coaching op de eigen ontwikkeling van gewaarwordingen, inzichten, vaardigheden en verantwoordelijkheid van de leerling. Wat is de rol van de rijopleiding? Veilig leren rijden kost veel tijd. Ná het examen moet de leerling nog veel zelf leren. Is hij/zij dáárvoor toegerust? De verkeerscoach bewaakt de veiligheid en overziet het geheel. Met minimale aanwijzingen en zo min mogelijk ingrijpen zoekt hij met de coachee steeds leerzame situaties met oplopende moeilijkheid, maar zó dat coachee steeds zoveel mogelijk zelf de verantwoordelijkheid kan en blijft dragen. Met zéér gerichte, maar open vragen stimuleert hij eigen waarnemingen, serieus nemen van alle relevante gewaarwordingen, telkens uitzoeken wat adequaat handelen is en benadrukt hij continue eigen evaluatie en verfijning van weggedrag door de coachee, tot deze zichzelf examenrijp acht en zichzelf na het examen in het verkeer verder kan ontwikkelen. Na MERIT en eerdere Europese projecten beoogt HERMES een revolutie in de rijopleidingen. Nederlandse vertaling volgt nog. Aan de lidstaten de opgave om e.e.a. in eigen omstandigheden uit te werken en toe te passen. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20100971 kk ST [electronic version only]
Uitgave

In: Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Hoe pakt u dat aan? : Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC 2010, een congres van ANWB en SWOV, WTC, Rotterdam, 22 april 2010, 6 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.